Горад святога Мікалая

Амстэрдам – горад з катэгорыі fairy city. Але гэта страшная казка. Амстэрдам - горад-штамп. Гэта адзін з тых гарадоў свету, на вакзал якога цябе ўцягвае лакаматыў стэрэатыпаў. Стэрэатыпы – яны ўвогуле амбасада любога буйнога гораду ў нашай свядомасці. Вось скажам, Мінск. З Захаду ў Мінск едуць як у запаведнік таталітарызму ў кепскім сэнсе гэтага слова. З Усходу – у харошым сэнсе. І паколькі Мінск безаблічны, як твар прафесійнай манекеншчыцы, уяўленне падарожнага малюе на ім тое, што хоча ўбачыць – і ўсе задаволеныя.



eddea82ad2755b24c4e168c5fc2ebd40.JPG

Амстэрдам – горад з катэгорыі fairy city. Але гэта страшная казка. Амстэрдам - горад-штамп. Гэта адзін з тых гарадоў свету, на вакзал якога цябе ўцягвае лакаматыў стэрэатыпаў. Стэрэатыпы – яны ўвогуле амбасада любога буйнога гораду ў нашай свядомасці. Вось скажам, Мінск. З Захаду ў Мінск едуць як у запаведнік таталітарызму ў кепскім сэнсе гэтага слова. З Усходу – у харошым сэнсе. І паколькі Мінск безаблічны, як твар прафесійнай манекеншчыцы, уяўленне падарожнага малюе на ім тое, што хоча ўбачыць – і ўсе задаволеныя. Кожны вывозіць з сабой у фірмовым пакеце ГУМу свой Мінск. Страшны, прыгожы, мёртвы, прасторны, чысты горад.
 Іншая справа Вільня. Вільня падступная. Яна малюе іншаземцу стэрэатып спрадвечна беларускай, польскай, мультыкультурнай сябе. Але ты заходзіш у Вільню – і хопа! – за табой захлопваецца пастка Вострай Брамы. Ты чужы тут, ты тут немец, ты нямко ў дыхтоўнай сталіцы Летувы, не плач мілы, не плач над гэтай шыльдачкай “у гэтым доме браты Луцкевічы здавалі пакой Францішку Скарыну. Амстэрдам хутчэй Вільня, чым Мінск. Хіпі-хіпі-хіпі, як гаспадыня кураня, заваблівае ён унутр сябе наіўнага падарожнага, рассыпаючы па турыстычных буклетах цыбулінкі туліпанаў і павохныя каноплі, семкі сланечнікаў Ван Гога. Ты кідаешся на ягоны покліч. І ўсё. 
Далей ужо не ты спасцігаеш Амстэрдам, а Амстэрдам, як хоча, круціць табою. 

www.ljplus.ru__img4_m_a_maryjk_85cd79abacaa739ee26ae9e4553b89aa.jpeg

Я прыехала ў Амстэрдам узімку на начным аўтобусе. Першае, што я пабачыла, калі расплюшчыла вочы, была белая будка з чорным надпісам SHIP SHOP. Закалочаная, бо несезон. У сезон супрацоўнікі порту, якія пакінулі побач свае ровары, шыхтуюцца перад ёй у чаргу, каб купіць за два еўра свежасолены селядзец і, узяўшы за хвост, закінуўшы галаву, праглынуць яго ўвесь. Такім чынам, Амстэрдам пажадаў быць для мяне закалочаным рыбным шапікам у партовым тумане.
 
Другое – ровары. Пакуль ішла паўкіламетры ўздоўж наберажнай да кватэры, дзе мусіла жыць, налічыла іх, прывязанных да парэнчаў, каля тысячы. 
 

www.ljplus.ru__img4_m_a_maryjk_23535abc78dd2503ba0864ad8ecd8526.jpeg

Чатырохузроўневая роварная паркоўка

Вельмі часта сусветна знакамітыя аб’екты цікавыя зусім не самі па сабе, а уражаньнем, якое яны робяць на шматлікіх гледачоў. У Луўры можна гадзінамі назіраць за людзьмі, якія фатаграфуюць Джаконду. Гэтак жа ў Амстэрдаме цікавей за ўсё назіраць не за дзяўчатамі ў вакенцах кварталу Чырвоных Ліхтароў. Галоўны атракцыён – абкураныя брытанскія падлеткі , якія пяляцца на дзяўчат у гэтых вакенцах. Не так проста прадаць турыстычную паездку, асабліва ўзімку, асабліва ў крызіс. Прагу прадаюць у Брытаніі як краіну, дзе вы можаце пакаштаваць смачнае піва і легальны абсэнт. Брытанскія студэнты ўспрымаюць рэкляму літаральна і, прыяжджаючы ў Прагу, мяшаюць піва з абсэнтам, пасля чаго зранку на іх цяжка глядзець. Амстэрдам прадаецца як сталіца краіны, дзе легалізаваныя марыхуана і прастытуцыя. Брытанскія студэнты напальваюцца травы ў кава-шопах, пасля чаго выпраўляюцца ў квартал Чырвоных Ліхтароў гуляць між дзяўчатак.

www.ljplus.ru__img4_m_a_maryjk_2e35ac3d133d0d7591d306c5deb5056b.jpeg

Гэта проста цікавы мост, фатаграфаваць прастытутак і іх кліентаў у Амстэрдаме забаронена.

Але марыхуана расслабляе, а зусім не рыхтуе да актыўных любошчаў. Падлеткаў прабівае на хі-хі, яны паказваюць пальцамі на паўаголеных дзяўчатак і тупа рагочуць. Дзяўчаткі ж мусяць рабіць выгляд, што перад імі зусім не юныя ідыёты, а прынада жыцьця, сэксапільныя мужчыны. Дзяўчаты пасьміхаюцца, махаюць ім рукамі – запрашаюць. Часам кліенты яшчэ і п‘яныя – яны крычаць, гукаюцца ў шыбы, спрабуюць зайсьці ўнутр. Магутная афрыканка высоўвае руку з-за шыбы падымае таўстуна і зьлёгку яго страсае. Каб працаваць тут, трэба мець сілы ўтаймоўваць буйных кліентаў. Тады робіцца зразумелым, чаму многія дзеўкі – мажныя і мускулістыя. Натуральны адбор.
Навідавоку ў Амстэрдаме не толькі дзяўчаты ўвакенцах. Самыя звычайныя дамЫ - калі можна назваць звычайнымі вузкія памяшканні з вялізнымі вокнамі, мэблю ў якія ўцягваюць лябёдкай, прымацаванай да адмысловага крука на франтоне - маюць незаштораныя вокны, людзі ядуць, працуюць і нават спяць на вачах у вуліцы. Кажуць, так павялося яшчэ з часоў гішпанскай інвазіі, калі пурытане-галяндцы ўзялі за моду дэманстраваць каталіцкім захопнікам: нам няма чаго хаваць. Невядома, як пачуваюцца яны – мо, справа звычкі, але табе хадзіць па вуліцах вельмі няёмка. Стараешся адводзіць вочы, хаця сцэны ў вітрынах (інакш вокны кватэраў часам назваць не выпадае) даволі ідылічныя. Дзьве жанчыны гадоў сарака кормяць цёмнаскурых дзетак вячэрай. Адразу дадумваеш: лесьбіянкі, усынавілі. На каналах раз-пораз трапляюцца лодкі пад вясёлкавымі сцягамі. 

www.ljplus.ru__img4_m_a_maryjk_63bf91477f2e5413b9d014dfc8cc97de.jpeg


Узімку кава-шопаў у Амстэрдаме значна болей, чым гэта патрэбна для абкуркі брытанскім студэнтам. Бо несезон. Гаспадары кава-шопаў зашморгваюць на вокнах жалюзі і лятуць у цёплыя краі, адкуль і прыбылі сюды. Або, каб сабраць публіку, ладзяць прагляды калекцыйнага кіно, конкурсы бардаў і літаратурныя вечарыны.
А яшчэ любы турыст можа ўзяць ровар адметнага галандскага дызайну напракат. Адрозніць турыста на ровары ад галандца на ровары можна па тым, што турысты арэндуюць ровары ў зноў-жа такі абкураным стане. І таму езьдзяць на іх віхляючы і тупа рагочучы. А не так, нібыта нарадзіліся ў сядле, як галандцы. 
 

www.ljplus.ru__img4_m_a_maryjk_bdfdc4192542a55f566837be2b115988.jpeg

Яшчэ турыст можа спыніцца не ў высокім і вузкім, але глыбокім, як чароўная шафа, доме (менавіта такая планіроўка дазволіла сям’і Анны Франк два гады хавацца ў самым цэнтры Амстэрдаму ад нацыстаў), – а ў лодцы, пераробленай пад жытло і прышвартаванай на канале. Калі пасля вайны не хапала жылых будынкаў, маністрат дазволіў людзям сяліцца на вадзе. Цяпер жыхары плавучых дамоў (дазволена іх у горадзе не больш за 2000) – гэта не найбяднейшы клас, як калісьці, а самы што ні на ёсць сярэдні, плюс дзівакі-міліянеры. Да лодак падведзеныя каналізацыя, электрычнасць, газ. 


www.ljplus.ru__img4_m_a_maryjk_017fee1ef7a5e5e823fe04175138acd7.jpeg

Яшчэ турыст у Амстэрдаме можа адчуць сябе як у рамане Майрынка “Зялёны лік – у цмяным, гатычным, партовым горадзе, поўным духаў, якіх прывезлі ў сваіх трумах цяжкія караблі, з крамкамі каланіяльных тавараў, з вітражамі царквы святога Мікалая.  
 

Калісьці, прачытаўшы “Зялёны лік, я запісала сабе ў мары жыцця аднойчы пабачыць царкву святога Мікалая. А потым, выйшаўшы з аўтобусу і зразумела, што патрэбны мне дом месціцца каля гэтай царквы – праз канал ад яе. Калі б вокны былі не на двор, можна было б бачыць, як святло вітражоў поўзае па коўдры. 

www.ljplus.ru__img4_m_a_maryjk_3bfa3bc87fe03b491270b276418a4023.jpeg

У рамане “Зялёны лік гатычны Амстэрдам, з вузкімі высокімі пахілымі дамамі ўздоўж застаялых грахтаў (Майрынк наўмысна пакідае ў нямецкім тэксце галандскае слова) у фінале, пад уздзеяннем злых чараў, гіне ў смерчы. Апошнімі падаюць вежы царквы святога Мікалая. Кажуць, урад Амстэрдаму і сапраўды збіраецца зруйнаваць гэту царкву. Пасвечаную ў гонар святога патрона гораду, між іншага. Пазбаўляцца ад будынкаў культу, якія пустуюць, – яшчэ адна галандская традыцыя. Але пакуль царква стаіць і амаль свеціць мне ў вакно вітражамі. Мары – яны маюць тэндэнцыю збывацца, у момант, калі абсалютна гэтага не чакаеш.