Як на Любаншчыне Юр'я святкавалі (шмат фота)

Праваслаўныя святкуюць Юр’я 6 траўня. Гэты хрысціянскі святы пераняў некаторыя функцыі дахрысціянскіх бостваў, магчыма, Ярылы і Перуна. У беларускай традыцыі Юр’я выступае як апякун ураджаю і статку. Паглядзіце, як у 2018 годзе ў Любанскім раёне рэканструявалі абрад Юр’я.

__zahadnaja__2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0215_logo.jpg

Сяргей Выскварка, работнік культуры з Любані, збіраў успаміны аб даўнейшых святкаваннях ад старэйшых жыхароў раёна. Некаторых з іх ужо няма на гэтым свеце. З дапамогай атрыманых калісьці звестак абрад Юр’я быў адноўлены ў вёсцы Обчын.

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0002_logo.jpg

Для святкавання выпякаецца каравай, і маладыя дзяўчаты ўпрыгожваюць яго галінкамі бярозы. Галінкі пазначаюць стужкамі ці ніткамі, каб можна было зразумець, дзе чыя. Калі каравай прыносілі на жытняе поле, галінкі разбіралі хлопцы — і гулялі вечар з дзяўчынай, галінку якой узялі (папярэдне не ведаючы, каму яна належыць).

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0012_logo.jpg

У Обчыне няма царквы, нядаўна ўсталявалі прыдарожны крыж, што ўтварае цікавае суседства помніку партызанам. Ля крыжа 6 траўня прайшоў малебен, падчас якога асвяцілі ўпрыгожаны каравай.

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0025_logo.jpg

Другі абрадавы атрыбут — граблі з завязанымі на іх чырвонай і зялёнай хусткамі. Ідучы на жытняе поле, граблі нясуць зялёнай хусткай наперад, а вяртаючыся — перавязваюць чырвоную. Лічыцца, што на Юр’я адбываліся ўзроставыя ініцыяцыі дзяўчат, што маглі ўпершыню далучацца да карагода, і змена колеру хустак пазначае змену іх статусу.

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0081_logo.jpg

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0040_logo.jpg

Ідучы па вёсцы, удзельнікі абраду кланяюцца гаспадарам, якія выходзяць са сваіх падворкаў з хлебам. Шмат хто з гаспадароў далучаўся да працэсіі. Даўней абыходзілі ўсю вёску, цяпер зрабіць гэта ўдзельніцам гурта “Павалякі” праз узрост цяжка. 

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0089_logo.jpg

Гурт з’яўляецца носьбітам аўтэнтычнага песеннага стылю Любанскага раёна, што мае статус нематэрыяльнай гісторыка-культурнай каштоўнасці Беларусі. З “Павалякамі” ганаровы статус дзеляць гурты “Глыбокія крыніцы” з вёскі Закальное і “Журавушка” з вёскі Ямінск. “Павалякам” на обчынскай гаворцы жартоўна звалі чалавека сталага веку, але яшчэ досыць моцнага.

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0109_logo.jpg

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0121_logo.jpg

На полі дзяўчаты вадзілі карагоды. Усе ўдзельнікі качаліся па жыце. Лічыцца, што гэта забяспечыць добры ўраджай і здароўе. Даўней на Юр’я адбываўся першы выган кароў на пашу. 

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0177_logo.jpg

У обчынскай рэканструкцыі абраду жывёлы не ўдзельнічалі, але былі адноўлены элементы гаспадарчай магіі: маленькія хлопчыкі, пераапранутыя ў пастушкоў, сімвалічна адганялі ваўкоў пугай і рассыпалі соль, якая ў беларускай традыцыйнай культуры выступае як універсальны абярэг. Даўней лічылася, што такія дзеянні “замкнуць пашчу ваўкам” і статак цэлым дапасвіцца да восені.

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0131_logo.jpg

У Обчыне святкавалі Юр’я ўдзень, калі раса ўжо высахла, але ўсё роўна казалі “на юр’еву расу”. Каравай ля нівы падзялілі, пачаставаўшы ўсіх прысутных. 

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0198_logo.jpg

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0119_logo.jpg
2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0092_logo.jpg


У вёсцы павадзілі карагод вакол хлопца, што нёс граблі з ужо чырвонай хустай паперадзе. Рэканструкцыя завяршылася супольным застоллем. Даўней у Обчыне на Юр’я праходзіў кірмаш, бо тут была царква, асвечаная ў гонар гэтага святога, і Юр’я лічылася прастольным святам. Родныя з навакольных вёсак з’язджаліся ў госці.

На іншыя святы кірмашы праходзілі ў суседніх вёсках, і ўжо обчынцы ехалі ў госці да тамтэйшых сваякоў. Кірмаш складаўся з шэрагу застолляў: трэба было прайсці некалькі хат, адведаць родных і знаёмых. Пакуль старэйшыя сядзелі пры стале, моладзь магла зладзіць асобнае гулянне з танцамі.

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0217_logo.jpg
2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0123_logo.jpg


У Обчыне выразы “пайсці на Юр’я” і “збірацца на Юр’я” маюць дадатковыя значэнні “паміраць” і “рыхтавацца да смерці”.

Сяргей Выскварка тлумачыць: “У Обчыне могілкі на гары. Там даўней стаяла царква, асвечаная ў гонар святога Юр’я. Цяпер ужо царквы няма, а гара так і завецца — Юрай. Дасюль гавораць: памёр — значыць, пайшоў на Юр’я. Але калі проста ідуць на могілкі, праведваць кагосьці ці хаваць, то так не кажуць”. Кажуць таксама пра памерлага чалавека “ён ужо на Юр’і”.

2018_05_06_obczyn_jurja_a._liaszkiewicz_0221_logo.jpg

У песнях Святы Юр’я выступае як “божы ключнік”, які “адмыкае расу”. Часам такая функцыя адводзіцца “юр’евай маці”. Юр’ева раса лічылася карыснай і гаючай, яе збіралі для лекавання на працягу года, выган жывёлы на расу спрыяў яе здароўю, а вільгаць на жыце забяспечвала яго добры ўраджай.

Функцыя “ўладальніка водаў” у міфалогіі старажытных індаеўрапейцаў належала Грымотніку, боству грому і маланкі, які на нашых тэрыторыях насіў імя Перуна. Папулярны песенны сюжэт — “Юр’я перамагае цмока” — пераклікаецца з індаеўрапейскім міфам аб Грымотніку, які перамагае змея.


Наўрад ці рэканструкцыі абрадаў, што ладзяць установы культуры, можна разглядаць як з’явы рэлігійнага жыцця. Сакральнасць ім надае часам удзел святароў. Традыцыйныя абрады сёння — гэта хутчэй праявы культуры, спосаб баўлення вольнага часу, забава, сродак аб’яднання вясковай супольнасці.