Купалавец Міхаіл Зуй: Сам не разумею феномену «Шчучыншчыны»
«Св*бода» пагаварыла з акторам Купалаўскага тэатру Міхаілам Зуем, які хутка абяцае раскрыць страшную тайну Алены ЖалудOk і фэномэн папулярнасьці «Шчучыншчыны». Актор прызнаецца, што ў 2020-м у яго не было адчуваньня хуткай перамогі — ён і цяпер разьлічвае на доўгі маратон.
«У Эўропе таксама трэба наводзіць парадак: паўсюль квітнее «бесхазяйственнасьць», усё загнівае»
— Міхась, мы з вамі дамаўляліся на сустрэчу і інтэрвію больш за месяц: вы пастаянна ў разьездах, пастаянна занятыя — ну проста як сапраўдны беларускі чыноўнік Сяргей Мікалаевіч, якога вы ўвасабляеце ў «Чын-Чын-Чэнэле». Чым занятыя? Якія праекты ў вашым «партфэлі»?
— Мы працуем над ютуб-каналам «Чын-Чын-Чэнэл». Робім усё,
каб ютуб-канал жыў, ёсьць новыя ідэі, праекты. Зараз пачынаем здымаць «Чын-чыны
на колах». Гэта будзе такі «трэвэл-блог» «чын-чынаў», якія зразумелі, што ў
сябе ў Беларусі яны ўжо навялі парадак, а ў Эўропе таксама трэба наводзіць
парадак: вы ж самі бачыце, паўсюль квітнее «бесхазяйственнасьць», усё загнівае.
І сваёй жалезнай рукой беларускія чыноўнікі хочуць навесьці парадак і тут.
— А прызнайцеся, калі ласка, вы чалавек творчы, працавалі
толькі ў тэатры — дзе вы бачылі тых чыноўнікаў? Адкуль вы ведаеце іх манеры,
звычкі, лексыку, мову? І гарнітуры ў вас — проста агонь, шэранькія зь іскрай,
навыраст.
— Мне падаецца, мы вырасьлі ў такой абстаноўцы, дзе з
чыноўнікамі сутыкаўся кожны. У Купалаўскі тэатар часта прыходзілі
«намэнклятурныя людзі»: зьбіралі ўсіх на сходы, гаварылі свае прамовы, загадалі
ў тэатры паставіць турнікеты, адзначаць працоўны час. Дык у Купалаўскім толькі
турнікеты паставілі, а ў Тэатры арміі прымусілі актораў хадзіць на працу, калі
яны былі не занятыя ні ў спэктаклях, ні на рэпэтыцыях! І тыя прыходзілі, сядалі
ў грымёрках, глядзелі на сябе ў люстэрка і, мабыць, сумавалі.
Уласна
кажучы, гэты сцэнкі пра чыноўнікаў пачаліся з «капусьнікаў» у Купалаўскім
тэатры яшчэ гадоў 7 таму. Мы жартавалі, што будзе, калі з такім сьветапоглядам,
вузкім, зашораным, пайсьці ў нейкую творчую спэцыяльнасьць. А зараз мы бачым,
што гэтыя «рабяты» прыходзяць ва ўсе сфэры грамадзтва са сваім разуменьнем: яны
ведаюць, як будаваць дамы, пісаць сцэнары. І гэта вісіць у паветры, трэба ўжо
праветрыць, але не, пакуль гэты застой існуе. І гэта ўсмоктваецца: з
наведваньня нейкіх ЖРЭУ, ЖЭСаў, калі табе патрэбна нейкая даведка, і калі ты
сутыкаесься з сыстэмай дзяржаўнай, ты ўсё гэта ўбіраеш у сябе.
— Вы
ведаеце, як вашы прататыпы — беларускія чыноўнікі — рэагуюць на вашы ролікі?
— Так. На
першым паказе «Чын-Чын-Чэнэла» таксама былі міністры. І ім нібыта спадабалася,
нават адзін высокі чыноўнік зь Мінкульту сказаў: «Хлопцы, як здорава вы нас
прапясочылі!»
«Плянуем
выдаць караткамэтражку «Чын-чыны праляцелі зязюляй»
— А як вы ўмудраецеся працаваць? Вы ў Польшчы, некаторыя з вашай каманды застаюцца ў Беларусі. Яны не баяцца?
— Я ня ведаю, можа, таму, што мы ня робім наўпрост, ня ў лоб крытыкуем. Мне падаецца, мы ў «чын-чынах» дасьледуем саму зьяву, жартуем ня столькі з канкрэтных людзей, колькі ў прынцыпе з гэтай сыстэмы, з прапаганды, якая пабудаваная на хлусьні, мы бяскрыўдна проста высьмейваем.
— Што ў
бліжэйшых плянах? Чаго і калі чакаць?
— Мы плянуем бліжэйшым часам выдаць караткамэтражную стужку, якую зьнялі яшчэ ўлетку: «Чын-чыны праляцелі зязюляй». Гэта гульнявы фільм, у якім будзе раскрытая страшэнная тайна Алены ЖалудОк. Будзе і новая яе песьня, і прыгоды ў Лядзкай псыхіятрычнай лякарні. Мы самі закахаліся ў гэты праект, зьбіраемся зрабіць жывую прэзэнтацыю фільму ў Празе, у Варшаве, можа, яшчэ дзе. А потым ужо выдаць яго на ютуб-канале.
Таксама здымаем з Андрэем Кашперскім (які зьяўляецца рэжысэрам роліка «Шчучыншчына» і рэжысэрам усіх ролікаў «Чын-Чын-Чэнэла») сэрыял «Працэсы» для «Б*лсату». Гэта анталёгія, кожная сэрыя — асобная гісторыя, такая рэфлексія на тэму: што можа быць, калі ўсе тыя абсурдныя працэсы, якія адбываюцца ў Беларусі, дойдуць да мяжы і нават стануць яшчэ больш абсурднымі?
Адна сэрыя,
якую мы прадэманстравалі на фэстывалі «Bulbamovie» ў Варшаве, — пра тое, як у
Беларусі скончыліся месцы ў турмах, і АМАПаўцаў прымусілі ўзяць да сябе на
«ператрымку» арыштаваных на 15 сутак. Мы падрыхтавалі ўжо некалькі сэрый.
«Я так і не
зразумеў, што адбылося са "Шчучыншчынай"»
— Вас у 2020 годзе ўзнагародзілі мэдалём Францыска Скарыны. Гэта адбылося да выбараў і сыходу з Купалаўскага ці пасьля?
— Гэта
напісана ў вікіпэдыі, там цэлы сьпіс нашых актораў-купалаўцаў — указы аб
узнагароджаньні былі нібыта ў студзені і лютым 2020 году. Але насамрэч мэдаля я
не атрымаў. Нас паклікалі ўжо пасьля выбараў, але мы не пайшлі атрымліваць. Ну
куды?..
— Купалавец
Міхаіл Зуй быў больш вядомы і папулярны, чым актрыса Моладзевага тэатру Алена
Зуй-Вайцяхоўская. Але яе «Шчучыншчына» імгненна пабіла ўсе рэкорды. Як вам зь
Дзьмітрыем Есяневічам удалося так хутка раскруціць Алену?
— Я так і
не зразумеў, што адбылося са «Шчучыншчынай». Прыпеў ляжаў гады два. Мы некалі
былі ў гасьцях у Андруся Горвата, зразумелі, што гэта вірусны прыпеў: калі
хтосьці з кампаніі хоць раз прасьпявае — гэта ўсё! Ён будзе круціцца цэлы дзень
у галаве, і ты ўзьненавідзіш яго. Я часам магу для сябе ўключыць гэтую песьню,
і яна надае мне нейкі спакой, што ўсё будзе добра.
Тут
адбылася дзіўная рэч: зьмяшаліся рэчаіснасьць і творчасьць. Былі сьмешныя
камэнты: «Алена ЖалудOk — гэта ябацька». «Ды не, Алена ЖалудOk — гэта актрыса
Моладзевага тэатру». Былі і такія, што «Алена ЖалудOk — ёсьць такая ябацька,
а ёсьць і актрыса», нібыта гэта розныя пэрсанажы. Сёстры Грузьдзевы казалі, што
Алена ЖалудOk — гэта лягапэд, якая жыве ў Шчучыне і даношвае адзежу за
старэйшымі братамі.
Дарэчы, у
Львове мы пачалі здымаць сэрыял, які называўся «Тут быў Ленін», які мы не
даздымалі праз вайну, і там была гісторыя нараджэньня Алены ЖалудOk. Я
спадзяюся, мы некалі даробім гэты сэрыял сюжэтны, дзе чын-чыны, як Шэрлак Холмс
і доктар Ватсан, расьсьледавалі злачынства — зьнікненьне статуі Леніна ў
горадзе Шчучыншчынску.
«Ня мы гэта
прыдумалі: сьмех перамагае жах»
— Пачуцьцё гумару, сьмех у самых цяжкіх і абсурдных сытуацыях — для вас гэта паратунак?
— Так. Ня
мы гэта прыдумалі, што сьмех перамагае жах. Прынамсі, яго неяк адсоўвае. Калі
ты высьмейваеш нешта, яно перастае быць такім «надзьмутым» і пужаючым. А яшчэ
сьмех — гэта такая рэч, якая дае энэргію. У добрым сэнсе злую энэргію, баявую,
якая вельмі патрэбна і мне асабіста, і сусьвету — не сысьці ў панылае
ўспрыняцьце сытуацыі. Мне хочацца верыць, што гумар, сьмех прыдасьць новыя
сілы.
Калі мы
прыехалі з Украіны ў Польшчу пасьля пачатку вайны, спачатку былі ў
разгубленасьці: што далей рабіць? Не да жартаў было. А потым паглядзелі, як
жартуюць самі ўкраінцы — значна вастрэй, нават па-чорнаму! І разумееш: гумар,
жарты павінны быць, бо гэта дае сілы і ім, і нам таксама.
«Я таксама
часам стаўлю сабе пытаньне: Міша, а ты пойдзеш таксаваць?»
— А як сябе пачуваюць «Купалаўцы»? Трупа фактычна раскіданая па розных гарадах, творчыя людзі, ведаю, працуюць кіроўцамі таксі, робяць сумачкі — каб выжыць.
— Усё
вельмі складана. Купалаўцы цяпер раскіданыя па ўсім сьвеце. Праект зьявіўся
пасьля зыходу з тэатру, і хочацца, каб ён жыў і працягваўся.
Вось
паказвалі ў Любліне спэктакль «Людзі-гусі-лебедзі» па «Сабаках Эўропы»
Бахарэвіча. Дарэчы, гэта быў першы спэктакль, які пасьля сыходу мы паказвалі на
сцэне для жывой публікі: было вельмі дзіўнае і ўзьнёслае адчуваньне!
(«Тутэйшых» мы паказалі ў онлайне.) І першыя паказы былі ў добрым сэнсе
містычныя: будынак люблінскага тэатру вельмі падобны да менскага Купалаўскага,
іх праектаваў адзін і той жа архітэктар Караль Казлоўскі.
Спэктакль
сур’ёзны, але досыць аптымістычны, у ім таксама вельмі шмат гумару. І публіка
яго вельмі добра прыняла, хоць там уздымаюцца тэмы апакаліптычныя. Спэктакль
звышактуальны і сёньня, хоць гэта антыўтопія і нібыта 2049 год.
Дарэчы, ня
толькі беларусы, але і палякі прыходзяць на нашы спэктаклі і разумеюць нашу
праблематыку: і на «Людзі-гусі-лебедзі», і на «Сфагнум».
— Вы
сыгралі некалькі спэктакляў мінулым летам, потым быў вымушаны перапынак амаль
на год — і зь ім, і зь «Дзядамі». Праз год аднавілі паказы. Цяжка гэта — калі
няма свайго дому, няма сваёй сцэны?
— Гэта
цяжка. У мяне там невялікая роля, але я ўяўляю, як цяжка выканаўцам галоўных
роляў: артыст рэпэтуе, месяцы ўжываецца ў ролю, ён ужо як рыба ў вадзе, адыграў
пару спэктакляў — і яго выкідваюць з гэтай вады на паветра. А потым праз год
даводзіцца ўзгадваць, як ты плаваў...
Таму для
нас мара — нейкае сваё месца, да якога паступова прывыкалі б, дзе рэгулярна
можна было б граць спэктаклі.
А пакуль
людзі мусяць выжываць. Я таксама часам стаўлю сабе пытаньне: Міша, а ты пойдзеш
таксаваць? Мабыць, пайду, але гэта будзе вельмі цяжка маральна...
«Немагчыма
стварыць тэатральную трупу на шчаўчок пальцаў»
— А
прызнайцеся, ці сочыце, што адбываецца ў Купалаўскім, дзе вы адпрацавалі 20
гадоў? Хоць краем вока, вуха...
— Так, я
краем вока сачу, заходжу на іх старонку і гляджу, што яны ставяць, хто грае...
Ну як можна
ставіцца да таго, што цяперашні мастацкі кіраўнік тэатру Вольга Няфёдава кажа:
«Мы сейчас наберём в театр артистов из России, они будут осваивать беларуский
язык» — у Нацыянальным акадэмічным тэатры імя Янкі Купалы?! Для мяне гэта
сьмешна, гэта нібыта «добрая міна пры дрэннай гульні», калі Няфёдава кажа: «У
нас усё добра, у нас такія аншлягі!» Я ж бачу і па рэпэртуары, і па афішах, што
гэта бледна выглядае! Такое ёсьць меркаваньне, яшчэ савецкае (памылковае,
дарэчы), што «у нас незаменимых людей нет». Важна мець будынак, мець юрыдычную
асобу і «ўказ зьверху» — «Набярыце актораў! Вы што, ня можаце набраць?».
Няма
разуменьня, што немагчыма стварыць тэатральную трупу на шчаўчок пальцаў.
«Калі пачалася вайна — такая злосьць была! Якая дэнацыфікацыя?»
— Што стала апошнім пунктам, калі вы вырашылі зьехаць зь Беларусі? Тым больш зь сям’ёй, дзе двое дзяцей?
— Мы
зьехалі ў верасьні 2021 году. Пачаліся дзіўныя ўзгадваньні пра нас у праўладных
тэлеграм-каналах, нейкія запалохваньні. Стала маральна цяжка жыць, працаваць.
Зьявілася нейкая няўпэўненасьць, ты начуеш у сяброў, бо дома небясьпечна. І ў
нейкі час разумееш: у лепшым выпадку ты хутка выгарыш, а ў горшым — страціш
волю.
Спачатку
прыехалі ў Кіеў, пажылі там месяц. Потым пераехалі ў Львоў, гэты горад я зь
вялікай прыязнасьцю ўзгадваю. Прывялі дзетак у школу — няма даведак. Нам
кажуць: «Потым прынесяце, няхай вучацца».
А зь якой
прыязнасьцю ставіліся людзі да беларусаў у Львове! Асабліва калі ты размаўляеш
па-беларуску. Нешта куплялі, гаварылі па-беларуску: «А вы зь Беларусі? Давайце
мы зробім вам зьніжку». Я зьдзіўляўся: а вы ведаеце, што мы гаворым
па-беларуску? — «Так, канечне!»
Таму калі
пачалася вайна, зараўлі сырэны — такая злосьць была! Якая дэнацыфікацыя? Нейкія
штучна прыдуманыя словы, якія наагул не вымаўляюцца! Ды ў Кіеве ты можаш
размаўляць на любой мове. Ні разу не было і ў Львове, калі б на нас коса
паглядзелі за беларускую. Я ўзгадваю Каляды ў Львове, калі людзі на вуліцы
сьпявалі, калядавалі, нам нейкія падаруначкі ўручылі! Я са зьдзіўленьнем і з
зайздрасьцю глядзеў: няўжо і ў Беларусі так можа быць?
Вельмі
шкада было зьяжджаць! Мы пабылі яшчэ пару дзён пасьля пачатку вайны, спускаліся
некалькі разоў у бамбасховішча — прыемнасьць так сабе. Тады былі трывожныя
думкі, што могуць тыя расейскія хлопцы дайсьці... Але цяпер гонар бярэ за
ўкраінцаў!
Паехалі ў
Польшчу. У Варшаве абсалютна незнаёмы чалавек Гжэгаж пусьціў нас да сябе, мы
месяц у яго жылі. Потым зьехалі ў Беласток, таму што там пастаянна здымаецца
праграма «Хай так».
Дзеці
толькі прывыклі да Ўкраіны, да ўкраінскай мовы, спачатку лямантавалі: «Я ня
буду гэтую польскую мову вучыць!». А цяпер і дачка, і сын размаўляюць лепш, чым
я. У іх ужо сябры зьявіліся. І я гляджу на польскую адукацыю: невялікая школа,
больш чалавечнае стаўленьне да дзяцей, яны не баяцца ісьці ў школу, як часам
было ў Беларусі, у іх пастаянна нейкія забавы ў школе, нейкія «выцечкі», зусім
іншая атмасфэра. Хочацца верыць, што і ў Беларусі так некалі будзе.
«Ты не
чакай, сюрпрызаў ня будзе». Але рабі, што можаш
— Ці вернуцца ў Беларусь людзі, якія вымушаныя былі зьехаць?
—
Паглядзім. Мне падаецца, што да гэтага сьветлага моманту можа яшчэ шмат часу
прайсьці. Бо пасьля выбараў і гвалту ў мяне не было адчуваньня, што гэта хутка
скончыцца. Я сам сабе казаў, што гэта доўгі маратон. Эўфарыя была, магчыма, ад
еднасьці, калі ўбачыў, колькі людзей выходзіла на маршы — па 400 тысяч! Што мы,
беларусы, можам адзін аднаму дапамагаць, што мы добрыя, мы крэатыўныя. Але
адчуваньня, што мы хутка пераможам, не было. Я настройваўся на доўгую
дыстанцыю.
Што мы можам? Працягваць працаваць. Не
спадзеючыся на цуд. Як сьпяваў некалі Лявон Вольскі: «Ты не чакай, сюрпрызаў ня
будзе». Так, сюрпрызаў ня будзе. Але рабі, што можаш.