Свойскі «Чужы»: гадаванне Левіяфанаў
На экраны выходзіць самая чаканая вусцішна-фантастычная стужка 2017 году. Фільм «Чужы: Запавет», зрэжысаваны Рыдлі Скотам раскрывае таямніцы найнебяспечных істотаў, узгадаваных людcкою фантазіяй.
![53b_1szhat2.jpg 53b_1szhat2.jpg](/img/v1/images/53b_1szhat2.jpg?f=f&h=396&o=0&u=1715395350&w=528)
У 1979 годзе касмічны карабель «Настрома» сеў на невядомым планетоідзе і прад’явіў шакаванай кінапубліцы Чужога — мярзотную інсекта-рэптылію, што гадуецца ў чалавечых вантробах, праломвае грудзі і здольная забіць усіх і кожнага. Марскія пехацінцы вялі беспаспяховую барацьбу з гэтымі пачварамі ў наступным фільме. Чужыя траплялі ў далёкую турэмную калонію, ваявалі з расай касмічных Драпежнікаў і пакрысе пазгублялі свой кашмарны шарм.
Рыдлі Скот вырашыў вярнуць ім жыццё. У фільме «Праметэй», дзеянні якога папярэднічаюць атакам Чужых, была паказаная раса Інжынераў, якія эксперыментавалі з біялагічнай зброяй, што выклікае страшныя цялесныя метамарфозы.
«Чужы: Запавет» — працяг «інжынернай» лініі і набліжэнне да класічнага «Чужога». У фільме касмічны карабель каланістаў заваблены сігналам «праметэйскай» вучонай, якая адправілася шукаць Інжынераў. Каланісты сядаюць на іх планеце — ды й знаходзяць там хітрага андроіда Дэвіда з папярэдняй стужкі і процьму пачварыння.
Рыдлі Скот заўжды надаваў вялікую ўвагу візуальнаму боку сваіх карцінаў. Фільм «Запавет» — змрочная касмічная опера ў сініх, шэрых і чорных танах, пекла ў раі, дзе невядомая планета — гэта адначасова ідылія і кашмар. Пачварынне вяртаецца да «чужога» канону, разявае зяпу, крычыць, душыцца механічным каўшом (фанаты ацэняць), поўзае па сцяне, атакуе. Крабападобныя тварахваты сталі жывей і нахабней, а дарослы Чужы — мацней і паскудней. З’явілася і адмысловая экранная пакасць — бялёса-трупны неаморф, падобны як на класічнага Чужога, так і на чалавека.
Але калі карцінка і гук паглынаюць і заварожваюць, то гэтага нельга сказаць пра драматургію і характары персанажаў. Адным эфектным і жорсткім жэстам Рыдлі Скот завяршае гісторыю Інжынераў і пакідае людзей сам-насам. Іх учынкі — гэта шэраг глупстваў, істэрыкі, няўцямнасцяў, а часам штампаў з фільмаў катэгорыі «В». На тле карабельнай каманды вылучаецца бартавы андроід Уолтэр, сыграны Мікаэлем Фасбэндэрам. Паколькі Уолтэр сустракае свайго двайніка Дэвіда, то Фасбэндэр удала грае абедзве ролі.
![club443.ru club443.ru](/img/v1/images/club443.ru.jpg?f=f&h=396&o=0&u=1715395350&w=528)
club443.ru
Пасля свайго экраннага дэбюту 30 гадоў таму Чужыя ўспрымаліся як эталон нечалавечай варожасці. Гэта быў вобраз абсалютна іншага, драпежнага і незразумелага. Адправіўшы экспедыцыю на планету, назва якой паводле прызнання Рыдлі Скота — гэта рай, рэжысёр вяртае фільм да традыцыйнай людской тэматыкі. Чалавек і Творца, машына і Творца, бунт стварэння супраць свайго творцы, грэхападзенне – гэтымі тэмамі займалася не толькі фантастыка.
Чужы бліжэй, чым здавалася нам — ён прыслухоўваецца і падкрадаецца, ён нараджаецца, ён слухае голас свайго стваральніка, гадуецца і пестуецца. У фільме чужыя і робаты імітуюць людзей, а людзі — Бога, кідаючы яму выклік (у першых шэрагах – заснавальнік касмічнае карпарацыі).
У біблейскай гісторыі Бог ствараў свет, ацэньваў яго, як добры — і даваў чалавеку саўдзел у тварэнні, паставіўшы яго над жывёламі дый даручыўшы яму называнне жывёлаў. У райскім пекле чужога запавету падступныя Інжынеры прыдумалі зло, а людзі і робаты — ахвотна яго ўвасобілі, размножылі, узгадавалі, назвалі.
Ёсць яшчэ адна біблейская аналогія. Ключавая рыса Чужых — двайныя сківіцы. Але менавіта падвойныя сківіцы здзіўляюць у апісанні Левіяфана. «Хто можа адхінуць верх вопраткі ягонай, хто падыдзе да двайных сківіцаў ягоных?» — запытвае Бог прарока Ёва, які бунтуе супраць стваральніка. Падкрэсліваецца, што толькі Бог здольны ўтаймаваць пачвару Левіяфана.
![kinowar.com kinowar.com](/img/v1/images/kinowar.com.jpg?f=f&h=396&o=0&u=1715395350&w=528)
kinowar.com
У фільме Рыдлі Скота Левіяфанаў гадуюць. Філосаф Томас Гобс знайшоў адпаведнік Левіяфану: гэта дзяржава. А з улікам сучаснасці — яшчэ спецслужбы, паліцыя, карпарацыі. Мы гадуем іх у сабе, як пачвараў — і яны разрываюць нашыя целы. Яны ловяць нас, замотваюць у коканы, падпарадкоўваюць.
У цэнтральнае сцэне фільму андроіды, скардзячыся на людскі лёс, граюць на жалейцы. Жалейка, што зачароўвае сілы хаосу і сама ёсць хаосам — гэта тыповы беларускі інструмент. Калі браць на гэтай жалейцы фальшывыя нялюдскія ноты, то атрымаецца запакаваная ў міліцэйскую форму стабільная Беларусь з Адміністрацыяй, свінаідэолагамі і гімнам мясакамбіната.
Але ў фільме Рыдлі Скота жалейка грае оперу Вагнера.
Запрашаем у дэкарацыі райскага пекла!