Гамяльчане дамагліся прыпынення знішчэння дрэваў каля святой крыніцы на «старым аэрадроме»

Работы па зносе зялёных насаджэнняў каля крынічкі выклікалі абурэнне мясцовых жыхароў, людзі арганізавалі акцыю пратэсту.

502_krinica.jpg

«Крынічка» знаходзіцца побач са спускам з вуліцы Падгорнай на грунтавую дарожку, якая вядзе да вяслярнага канала і Лядовага палаца. Крыніца б'е з-пад крутога абрывістага схілу, вакол падымаюцца высокія і амаль непраходныя зараснікі ацалелай часткі Бурага балота.
Канфлікт разгарэўся пасля таго, як каля «Крыніцы» з'явілася брыгада камунальнікаў і прынялася валіць дрэвы. Заказчыкам гэтых работ выступіла Гомельская епархія. Дадзены ўчастак мясцовасці вакол крыніцы перададзены ў арэнду царкве і ў епархіі вырашылі вырабіць намечанае раней добраўпарадкаванне.

03_10.jpg

Аднак у людзей праца бензапіл у гэтым зацішным кутку прыроды не сустрэла разумення. Першымі звярнулі ўвагу на тое, што адбываецца, сацыяльныя і экалагічныя актывісты. Яны ў той жа дзень наведалі Гомельскую епархію. Епархіяльнае кіраўніцтва паведаміла: заключэнне аб тым, што дадзеныя дрэвы з'яўляюцца аварыйнымі і падлягаюць зносу, ім выдала прадпрыемства «Чырвоная гваздзіка». Улічваючы, што працы па выдаленні зялёных насаджэнняў меркавалася паводзіць і далей, грамадскія актывісты распаўсюдзілі абвесткі з інфармацыяй аб тым, што адбываецца і заклікамі прыйсці да крыніцы. На наступны дзень туды прыбыла брыгада з бензапіламі і некалькі дзясяткаў мясцовых жыхароў. Мноства людзей, як звычайна ідуць да крыніцы па ваду, таксама падтрымала пратэстуючых. Канчатковую ж кропку ў той дзень паставіла жыхарка аднаго з прыватных дамоў, размешчаных побач з крыніцай. Аказваецца, брыгада па зносе, не разабраўшыся, зваліла на яе ўчастку абрыкосавае дрэва, іншыя дрэвы і кусты парэчак, паламала плот. Абурэнню гаспадыні не было мяжы. Жанчына паабяцала напісаць скаргу ў адміністрацыю Чыгуначнага раёна і падаць пазоў у суд, а грамадскія актывісты — дапамагчы ёй з юрыдычным афармленнем гэтых зваротаў. Пасля чаго працаўнікі па высечцы дрэў рэтыраваліся. Як паведамлялі людзі, недалёка — ад'ехалі ў двары суседніх дамоў і прастаялі там да канца працоўнага дня. Усяго да моманту прыпынення работ было зрэзана шэсць буйных дрэў.
У гэты дзень таксама пачаў продаж рэлігійнай літаратуры кіёск, даўно пастаўлены на спуску да крыніцы, але неўзабаве быў закрыты і шмат гадоў не працаваў.

04_9.jpg

Мясцовыя жыхары нічога не маюць супраць добраўпарадкавання тэрыторыі вакол крыніцы, але лічаць, што пры гэтым неабходна захаваць тут унікальны куток жывой прыроды. Усе работы павінны весціся ў максімальна зберагальным для зялёнага свету рэжыме, з мінімізацыяй высечак, кладкі будаўнічай цэментабетоннай пліткі і г.д.
Таксама дыскусію ў грамадскасці выклікае і намер надаць гэтаму месцу характар ​​аб'екта рэлігійнага культу. Па ваду да крыніцы ходзяць людзі рознага веравызнання і поглядаў, уключаючы атэістаў. У апошні час сталі часта казаць аб тым, што на гэтым месцы да рэвалюцыі нібыта стаяў нейкі манастыр. Але месцазнаходжанне ўсіх гомельскіх манастыроў і храмаў добра вядома, ні на адной са старых карт нічога падобнага ў гэтым раёне не пазначана. У «Ваенна-статыстычным аглядзе Магілёўскай губерні» за 1848 год толькі сказана, што дадзеная мясцовасць зручная для лагернага размяшчэння войскаў, паколькі мае шмат крыніц з чыстай вадой.
Некаторыя лічаць, што манастыр тут існуе зараз, чамусці прымаючы за яго шматпавярховы катэдж.

05_7.jpg

У другой палове 1960-х гадоў, пасля будаўніцтва на месцы былога аэрадрома жылога мікрараёна, крыніца стала карыстацца папулярнасцю ў навасёлаў. Многія жыхары аддавалі перавагу жывой вадзе з крыніцы, а не хлараванай з крану. Паступова шырока распаўсюдзіліся ўяўленні аб гаючай сіле гэтай вады. Сёння нямала людзей, асабліва ў летнюю спёку, ходзяць сюды акунацца ў купель. Для адных гэта стала нейкім абрадам, для іншых — працэдурай загартоўвальнага і агульнаўмацавальнага характару. Пакланенне крыніцам і іншым прыродным аб'ектам шырока распаўсюджанае ў народнай беларускай традыцыі і ўзыходзіць яшчэ да паганскіх часоў. У народзе гэта месца заўсёды называлі «Крыніца», «Крынічка» — назва «Святая крыніца» стала афіцыйна ўжывацца толькі ў апошні час.
«Моцныя навіны» пісалі пра неабходнасць навядзення на гэтым месцы парадку. Аргкамітэт Беларускага сацыяльнага руху «Разам» ( «Разам») і Беларуская партыя «Зялёныя» даўно выступаюць за ачыстку возера «Бабрыха» і надання Бураму балоту статусу ландшафтнага парку.
На сённяшні дзень высечка дрэў каля «Крыніцы» прыпыненая. Грамадскі актывіст Васіль кажа:
— Я манітору сітуацыю каля крыніцы, перыядычна прыязджаю сюды. Дрэвы больш не сякуць, відаць толькі, што ў апошнія дні абрэзалі некаторыя галінкі. Калі пні ад ссечаных дрэў не павыкарчоўваюць, то ёсць шанец, што наступнай вясной яны абрастуць новымі зялёнымі парасткамі і канчаткова не загінуць. Прырода заўсёды возьме сваё...
Жыхары спадзяюцца, што іх меркаванне аб неабходнасці захавання дрэў пры ўладкаванні крыніцы ў далейшым будзе ўлічана.
Паводле gomel.today