Курт Кабэйн: трагічная слава. Да 30-й гадавіны сьмерці рок-зоркі

5 красавіка 1994 года сьмерць фронтмэна Nirvana Курта Кабэйна ў выніку самагубства ва ўзросьце 27 гадоў выклікала шок у музычнай індустрыі. Здавалася, толькі ўчора ён зьзяў на канцэртах, але зьмянілася ўжо некалькі пакаленьняў, і ўсё новыя фанаты апранаюць пазнавальныя майкі з выявай гурта.

Курт Кабэйн

Курт Кабэйн

Музыка

Іх музыка, якая характарызуецца грубай эмацыйнасьцю, жорсткім рэалізмам і пагардай да штучнага глянцу мэйнстрымавай музыкі, уразіла мільёны людзей. Нягледзячы на ​​ўвесь посьпех, Кабэйн заставаўся змучанай душой, якая змагалася з ціскам славы, хранічнымі праблемамі са здароўем і глыбока ўтоеным няшчасьцем, якое нішто не магло паменшыць.

У канцы 1980-х гадоў на музычнай сцэне дамінаваў вытанчаны глямур гуртоў цяжкага року з доўгавалосымі ўдзельнікамі, сінтэзатарны поп і рэшткі бліскучага дыска, якое сыходзіла ў нябыт. І тут на музычным небасхіле ўзьнікае новае гучаньне, новы падыход, новы шэдэўр.

Шлях гурта Nirvana ад мясцовага гурта з правінцыйнага гарадка Абэрдзін у штаце Вашынгтан, які зьбіраўся на сэсіі ў гаражах, да сусьветных суперзорак зьяўляецца сьведчаннем іх чыстага таленту. Іх першы альбом, "Bleach", быў запісаны ўсяго за 606 даляраў і быў выпушчаны ў 1989 годзе пад незалежным лэйблам Sub Pop. Нягледзячы на тое, што ён не дасягнуў значнага мэйнстрым-посьпеху, альбом стаў культавай зьявай андэграўнднай музычнай сцэны.

Выхад альбому "Nevermind" у 1991 годзе вывеў Nirvana з невядомасьці ў авангард сусьветнага музычнага руху. Галоўны сінгл альбома, «Smells Like Teen Spirit», стаў гімнам для расчараванага пакаленьня, яго першыя акорды абвесьцілі надыход новай эры ў рок-музыцы. Культавае музычнае відэа на песьню стала адным з асноўных твораў на MTV, што ўзьняла гурт да такіх вышыняў славы, якіх яны ніколі не чакалі.

Увесь альбом можна паслухаць тут. Крыніца: Bobby Jones [ youtube ]

Сырое гучаньне Nirvana, якое славілася дынамічнымі пераходамі гурта ад ціхіх куплетаў да выбуховых прыпеваў, стварала рэзкі кантраст з вытанчанымі творамі папярэдняга дзесяцігодзьдзя рокераў у скураных штанах.

Іх уздым у пачатку 90-х супаў са сталеньнем пакаленьня X, так званай дэмаграфічнай групы, якая характарызуецца скептыцызмам у адносінах да аўтарытэтаў, расчараваньнем у грамадзкіх нормах і пачуцьцём адчужэньня ад папярэдняга спажывецкага ладу жыцьця бэбі-бумэраў. Гранж прыйшоў на зьмену ласкавым рок-балядам мінулага.

Жыцьцё ў кантэксце

Музыка Nirvana, прасякнутая тэмамі экзістэнцыяльнай трывогі, расчараваньня і адмовы ад павярхоўнага, глыбока адгукнулася ў гэтай дэмаграфічнай групе. Такія песьні, як "In Bloom", "Lithium" і "Heart-Shaped Box", распавядалі пра нутраныя ўзрушэньні і расчараваньні пакаленьня, якое змагаецца з наступствамі эканамічнага спаду, крызісу ВІЧ/СНІДу і першай вайны ў Пэрсідзкай затоцы.

Больш за тое, нефільтраванае выказваньне Кабэйнам яго ўласнай уразьлівасьці і барацьбы са славай, залежнасьцю стварала рэзкі кантраст з бравадай і так званым мачызмам, якія захапілі большую частку рок-музыкі таго часу.

Уплыў Кабэйна распаўсюдзіўся за межы сферы музыкі і закрануў усю культуру 90-х, асабліва Курт паўплываў на моду сваёй адметнай, антымоднай эстэтыкай. Фланэлевыя кашулі, пацёртыя джынсы і кеды Converse сталі сінонімамі гранж-руху, сымбалем адмовы ад спажывецтва і бляску моды 80-х.

Уплыў Nirvana, як вядома, можна заўважыць у шырокім спектры жанраў, ад альтэрнатыўных рок-гуртоў, якія зьявіліся адразу пасьля іх, такіх як Pearl Jam і Foo Fighters, да гуртоў канца 1990-х і 2000-х гадоў, такіх як як Green Day і My Chemical Romance.

Такія абсалютна розныя выканаўцы, як Jay-Z, Лана Дэль Рэй і Кендрык Ламар, прызнавалі значны ўплыў Nirvana на іх творчы працэс.

Пакуты славы

Курт Кабэйн апынуўся ў парадаксальным становішчы, калі стаў сваеасаблівай эмблемай мэйнстрымнай культуры, якую ён заўсёды імкнуўся крытыкаваць. Гэтае напружаньне ўзмацнялася штодзённым пошукам сэнсацыяў зь яго асабістага жыцьця, у прыватнасьці, барацьбы Кабэйна з наркаманіяй і яго адносінаў з Кортні Лаў.

Крыніца: NirvanaVEVO [ youtube ]

Ціск славы, жорсткія патрабаваньні гастроляў і хранічныя праблемы са здароўем прымусілі яго шукаць суцяшэньня ў наркотыках. Спроба перарасла ў залежнасьць. Гераін, у прыватнасьці, стаў перыядычным прытулкам па прызнаньні самога Кабэйна. Ён казаў, што наркотыкі часткова былі спробай самалекаваньня яго не дыягнаставанага захворваньня страўніка, якое выклікала ў яго моцны боль. Аднак палягчэньне было часовым, і яго залежнасьць толькі яшчэ больш ускладніла яго жыцьцё, як асабістае, так і прафэсійнае.

Бурныя адносіны Кабэйна з Кортні Лаў дадалі яшчэ адзін пласт складанасьці ў яго жыцьцё. Часта нестабільныя адносіны пары былі прадметам бясконцых спэкуляцыяў для СМІ, якія часта адлюстроўвалі Кортні ў нэгатыўным сьвятле. Нараджэньне іх дачкі, Фрэнсіс Бін Кабэйн, у той час была безумоўна і крыніцай радасьці для Кабэйна. Але разам з тым таксама ўзмацніла яго страх і няўпэўненасьць у бацькоўстве, асабліва ў кантэксце яго няспыннай наркаманіі.

Урэшце вага гэтага цяжару аказалася занадта вялікай для Кабэйна.

Трагічны канец

За некалькі тыдняў да яго сьмерці, барацьба Кабэйна з гераінавай залежнасьцю і пагаршэньне псыхічнага здароўя станавіліся ўсё больш відавочнымі для навакольных. Пасьля серыі перадазіровак, адна зь якіх адбылася ў Рыме ў сакавіку 1994 года, сябры і сям'я Кабэйна паспрабавалі ўмяшацца, заклікаючы яго зьвярнуцца па дапамогу. Нягледзячы на гэтыя намаганьні, стан Кабэйна пагаршаўся, яго моманты яснасьці і аптымізму перамяжоўваліся глыбокім сыходам у адчай.

У пачатку красавіка 1994 года Кабэйн зьнік бяз вестак, калі зьбег з рэабілітацыйнага цэнтра ў Лос-Анджэлесе. Нягледзячы на намаганьні сяброў і сям’і, Кабэйн заставаўся няўлоўным, яго месцазнаходжаньне было невядомым да змрочнага знаходжаньня яго цела ў яго доме ў Сіэтле 8 красавіка 1994 года электрыкам, які прыбыў, каб усталяваць сістэму бясьпекі.

Кабэйн застраліўся і пакінуў па сабе разьвітальную цыдулку, адрасаваную яго ўяўнаму сябру дзяцінства Боду. У ёй пісалася пра яго расчараваньне ў славе і страх страціць аўтэнтычнасьць, якая вызначала музыку Курта.

Спадчына Nirvana жывая ў сучаснай музыцы, у гуртах і выканаўцах, якія ўшаноўваюць Кабэйна як крыніцу ўласнага натхненьня, і ў фанатах, якія працягваюць знаходзіць суцяшэньне, разуменьне і аднаўленьне сілаў у песьнях Nirvana. 

Курт забіў сябе, але музыка жыве.