Польская даследчыца атрымала ўзнагароду за кнігу пра калектыўную свядомасць беларускай вёскі

Аповед беларускіх калгаснікаў пра іх саміх, занатаваны польскай прафесаркай Ганнай Энгелькінг, атрымаў прэмію Кангрэса даследчыкаў Беларусі.

dsc_1502_logo.jpg

 
На VI Кангрэсе даследчыкаў Беларусі, што прайшоў 7–9 кастрычніка ў Коўне сёлета ўпершыню была ўручаная прэмія ў намінацыі «Польскамоўныя манаграфіі на беларускую тэматыку». Перамагла кніга «Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku» прафесаркі Інстытута славістыкі Польскай акадэміі навук Ганны Энгелькінг. Даследчыца атрымала ўзнагароду ўласнаручна: яна выступала з дакладам на панельнай дыскусіі «Памяць пра Халакост у Беларусі ў гістарычнай і антрапалагічнай перспектыве».

Спадарыня Энгелькінг распавяла НЧ пра свае навуковыя інтарэсы ў Беларусі.

Падчас выступу вы сказалі, што даследуеце беларускае Палессе з 1993-га года…

Не толькі Палессе. Я пачынала з Гродзеншчыны, першыя даследаванні праводзіла ў ваколіцах Ліды, там вельмі цікавая сітуацыя: побач знаходзяцца праваслаўныя і каталіцкія вёскі, населеныя пункты са змяшаным насельніцтвам, а даўней там былі шляхецкія аколіцы. Вельмі разнародная мясцовая супольнасць. Працавала ва ўсходняй Беларусі: на Мазыршчыне, на Магілёўшчыне, але там меней, чым на Палессі. У маёй кніжцы пра калгаснікаў хацела паказаць цэлую краіну, каб былі сведчанні з розных яе частак.


pol_il_kolchoznicy_antropologiczne_studium_tozsamosci_wsi_bialoruskiej_przelomu_xx_i_xxi_wieku_2094.jpg


Вы шукалі пад Лідай польскасць ці канцэнтраваліся на іншых аспектах?

— Я ніколі не шукаю польскасць, гэта асноўная памылка польскіх даследчыкаў Беларусі. Тое, што завецца «польскасцю», трэба даследаваць разам з іншымі з’явамі, напрыклад, «рускасцю». Мяне ж цікавіла мапа адрозненняў лакальных супольнасцяў, адрозненняў, якія яны самі і ствараюць. Тое, што думаюць людзі, і карціна ў галаве даследчыка могуць значна адрознівацца. Навуковец павінны зразумець шлях мыслення мясцовых, а не праектаваць на іх уласныя ўяўленні.

Калі вы пачыналі даследаванні Беларусі, то прыязджалі самі ці наладжвалі кантакт з нашымі навукоўцамі?

— Мы пачыналі разам са студэнтамі, з першага выезду супрацоўнічалі з беларускімі даследчыкамі, нашым калегам і настаўнікам быў прафесар Вячаслаў Вярэніч з беларускай Акадэміі навук, мовазнаўца, даследчык Палесся і балта-славянскага памежжа. На жаль, ён ужо памёр. Ездзіў з намі пад Ліду, на Палессе, мы шмат чаму ад яго навучыліся. І цяпер супрацоўнічаю са шматлікімі навукоўцамі з Мінска (у наступным годзе рыхтуецца да выхаду артыкул Ганны Энгелькінг у зборніку «Беларускі фальклор» Інстытута мастацтвазнаўства, этнаграфіі і фальклору Акадэміі навук).


dsc_1503_logo.jpg


Вы вывучаеце вёску з антрапалагічнай перспектывы. Ці ёсць сёння ў Польшчы нейкая антрапалагічная школа, адзіная метадалогія антрапалагічных даследаванняў?

— Сёння складана казаць пра школы. Сучасная антрапалогія дзеліцца на розныя падспецыяльнасці, гэта вельмі пашыраная галіна гуманітарных ведаў. Але тое, што лучыць методыку розных антраполагаў, іх палявыя даследаванні — імкненне завязаць з людзьмі, жыццё якіх мы даследуем, кантакты на аснове ўзаемнай павагі. Размова — гэта абмен думкамі, антраполаг імкнецца зразумець пункт гледжання, шлях мыслення тых, з кім гутарыць «у полі». Зразумець і «перакласці» на мову сваіх, навуковых катэгорый.

Калі казаць пра павагу да інфарманта, рэспандэнта…

— Мы не выкарыстоўваем такіх катэгорый, кажам «суразмоўца». «Інфармант», «рэспандэнт» — гэта катэгорыі сацыялагічных даследаванняў, анкетавання. Этнограф ніколі не разглядае сваіх суразмоўцаў як папросту крыніцу інфармацыі. Хочам вучыцца ад людзей, а не проста пытаць іх і, крый Божа, не выпытваць у іх штосьці.

Якія тэмы падчас палявых даследаванняў вас найбольш цікавяць?

— Пра што б ні казаў суразмоўца — пра вайну, Халакост, ці пра калектывізацыю, ці пра адносіны з суседам — ён кажа ў першую чаргу пра сябе, сваю гісторыю. Як перажывалі падзеі, якія маюць з гэтай нагоды пачуцці і эмоцыі. Тэма кніжкі пра калгаснікаў — калектыўная свядомасць вёскі, нарацыя пра гэту свядомасць. Які досвед вясковая супольнасць, людзі, што зараз сябе вызначаюць як «калгаснікі», атрымалі ад перажытых падзей. Фактычна мая кніга — гэта аповед беларускіх калгаснікаў пра іх саміх.