Не належыць нікому, акрамя сябе?

Тэатр лялек прапануе арыгінальны погляд на Андэрсана.

img_2661_1.jpg


Вы можаце ўявіць сабе спектакль па вядомай кожнаму «Дзюймовачцы» Андэрсана, у якім за ўсё дзеянне гэтае самае імя ніводнага разу не прагучала? У рэжысёра з Санкт-Пецярбургу Кацярыны Ложкінай-Бялевіч, якая другі раз за паўгода ставіць у Беларускім дзяржаўным тэатры лялек, менавіта так і атрымалася. Бо для яе гэтая гісторыя не пра замілаванне надзвычай маленькай прыгажуняй, а пра пошук свайго імя ў свеце, дзе кожны імкнецца падладзіць цябе пад вызначаныя кімсьці рамкі.

img_2367_2.jpg


Я даўно не бачыла такога свежага погляду на матэрыял, які дзесяцігоддзямі круціцца ўсімі дзіцячымі тэатрамі. Спадарыня Ложкіна-Бялевіч з класічнай казкі амаль цалкам выкідае тэму вяселля і здабытку жаніха (быццам бы галоўнага складніка жаночага шчасця). Яе крохкая дзяўчынка — жывы сучасны чалавек, які шукае сярод гарадской павуціны безаблічных дамоў таго, хто адгукнецца на душэўнае цяпло і любоў, што перапаўняе яе сэрца.

img_2391.jpg


На шляху малечы паўстаюць усё тыя ж знаёмыя персанажы. І кожны з іх, адпаведна Андэрсану, ускліквае: «Якая прыгажосць!». І адразу імкнецца прысабечыць «знаходку». Яна ж не жадае быць чыйсьці рэччу. У яе маюцца свае ўяўленні адносна таго, што ёсць дабро, і дзяўчынка не збіраецца змяняць іх, каб дагадзіць каму-небудзь з сустрэчных. Таму ў лепшых сучасных традыцыях (успомніце хаця б, як сённяшнія аніматары Disney пераасэнсоўваюць прынцэс з класічных мультыплікацыйных стужак, ці вазьміце новыя кніжкі з жаночымі персанажамі) традыцыйная гісторыя заканчваецца не вясельнымі фанфарамі, а знаходжаннем сябе самой.

img_2373_1.jpg


У рэжысёрскай задумы цудоўнае візуальнае ўвасабленне. Мастак-пастаноўшчык Марына Заўялава адмаўляецца ад стракатых фарбаў, якімі часцей за ўсё вырашаюць «Дзюймовачку». Яе каляровая гама стрыманая, і ў гэтай каруселі шэрага, чорна-белага і мутна-зялёнага блакітная сукенка галоўнай гераіні выглядае шчырай надзеяй на лепшае. Вытанчаная відэапраекцыя ад Ягора Лаўрова і музыка ад Леаніда Паўлёнкі, што акутвае павуціннем шчымлівых асацыяцый, дадае няпростай роўд-муві адчуванне крохкасці.

img_2452_1.jpg


Мастак селіць дзяўчынку на даху шматпавярховіка. З канструктару шэрых слупкоў з падслепаватымі вокнамі яна лёгка выводзіць балота, дзе так лёгка сустрэць інфантыльнае жабяня з уладарнай маці. Ці ператварае іх дзі-джэйскі пульт, за якім закаламучваецца модная дыскатэка для жукоў, што не прымаюць у сваю талаку тых, хто «якісьці не такі». А можа выбудаваць цэлую сістэму мосцікаў і сутарэнняў, дзе пануюць аматары непарушных межаў і правілаў (тут малеча сустракае Мыш, якая адразу пачынае камандаваць укладвацца спаць, нават калі і не хочацца, ці ўціскацца ў вясельную сукенку цераз "не хачу"). Ад апошняй навалы спадарыня Заўялава выратоўвае дзяўчынку з дапамогай неверагоднай ластаўкі, якая займае сабой хіба не паўсцэны.

img_2431.jpg

img_2631_1.jpg


Калі памножыць такую выбітную пастановачную каманду на высокакласны акцёрскі ансамбль, выгадаваны сталічным тэатрам лялек (у спектаклі занятыя Цімур Муратаў, Любоў Клок, Дзмітрый Рачкоўскі, Ілля Соцікаў, Надзея Чэча і Дзімтрый Чуйкоў), то атрымаецца практычна ідэальны спектакль. Але… У шчымлівай гарадской казкі ўзнікла праблема — мэтавая аўдыторыя. Тэма пошуку сябе ўсё ж псіхалагічна бліжэй да дзятвы гадоў ад васьмі-дзесяці. Аднак ці пойдуць школьнікі такога ўзросту на пастаноўку з назвай, што асацыюецца з надзвычай «дзіцячай» казкай? А вось многія з дашкольнікаў, якіх у глядзельнай зале была большасць, шчыра не дацягвалі да ўзроўню рэжысёрскіх абагульненняў. Магчыма, простае павелічэнне на афішы ўзроставага парогу дапамагло б прывесці ў тэатр тых гледачоў, якія сапраўды б змаглі зразумець усе нюансы гэтага неверагоднага і надзвычай патрэбнага новаму пакаленню спектакля.
Фота Станіслава Вігдорчыка