Віктар Шэндэровіч: «Без паветра свабоды ў краіне спачатку не стане Бродскага, а потым ежы»

Гэтае інтэрв’ю было для выдання «Собеседник», аднак яно так і не было апублікаванае — гендырэктар не даў дазволу. У выніку пісьменнік выклаў гутарку на сваёй старонцы ў Фэйсбук. Шэндэровіч разважае пра тое, ці магчымы «раскол эліт», пра тое, ці варта верыць сацыялагічным апытанням у таталітарнай краіне і ці варта атаясамліваць дзяржаву і краіну.

shenderovich_1.jpg


— Пасля размовы Прыгожына і Ахмедава загаварылі пра раскол элітаў. А як наогул змяніліся эліты за год?

— Калі мы кажам «палітычная эліта», трэба разумець, што стаіць за гэтым азначэннем. У праклятай Амерыцы гэта — законна (на сумленных, роўных, свабодных выбарах) абраны прэзідэнт, двухпалатны (законна ж абраны) кангрэс, незалежны суд, свабодныя СМІ, мясцовая ўлада. Так, за элітамі стаяць карпарацыі і бізнес-інтарэсы, але гэта мільёны працоўных месцаў і, у канчатковым рахунку, тыя ж падаткаплацельшчыкі, яны ж выбаршчыкі. Ці ёсць пытанні да якасці гэтай палітычнай эліты? Так, зразумела. Але электарат можа рэгуляваць сітуацыю з дапамогай выбараў і грамадскіх інструментаў ціску на ўладу.

А што такое палітычная эліта ў нашым выпадку? Аб легітымнай уладзе Пуціна смешна казаць ужо з трэцяга, высмактанага з пальца, тэрміну, а з 2020-га, пасля галасавання на пяньках і «абнулення», нашая палітычная сістэма апісваецца словам «рэжым», па прыкладзе Лацінскай Амерыкі сярэдзіны мінулага стагоддзя. Проста група, так бы мовіць, «патрыётаў» прыйшла да ўлады і забылася сысці.

— Рыгор Юдзін, сацыёлаг і філосаф, у сэрцах неяк сказаў, што наша эліта — гэта тыя, хто выйграў у адмоўным адборы.

— Усё дакладна. Ведаеце, калісьці Дзмітрый Барысавіч Зімін, вялікі рускі філантроп і асветнік, дзяліўся са мной сваімі думкамі аб падонках у прыродзе і ў чалавека. У прыродзе, у сабак і малпаў, напрыклад, падонкі займаюць найніжэйшую, прыдонную прыступку ў іерархіі зграі. Таму і «падонкі».

А ў чалавечай супольнасці «падонкі» рэгулярна становяцца важакамі зграі — ну і лёс у зграі пасля гэтага бывае адпаведны.

Калі элітай Германіі становяцца Гімлер, Гебельс і Штрэйхер — прывітанне Германіі. Разам з усімі Гётэ, Шылерамі і Манамі ў анамнезе яна правальваецца ў пекла. Таму што элітай сталі падонкі.

Таму ў нас не раскол элітаў, а бітва жаб і гадзюк, прабачце. Барацьба за бюджэты і ўнутрыкарпаратыўны ўплыў паміж Следчым камітэтам і пракуратурай, Прыгожыным і Беглавым. У нас у краіне яшчэ шмат чаго можна папілаваць, не Албанія — вось і ўвесь вам раскол элітаў.

— Але народ гэтую эліту ўпэўнена падтрымлівае, мяркуючы з апытанняў.

— Якіх апытанняў? У таталітарных краінах няма сацыялогіі: тамтэйшыя апытанні паказваюць толькі ўзровень страху і Стакгольмскага сіндрому. Ідзіце і спытаеце на вуліцах Пхеньяна: ці няма каго супраць Працоўнай партыі Карэі?

Што насамрэч крыецца за «аднадушнай падтрымкай» Пуціна, мы даведаемся ў той момант, калі пясочны гадзіннік гісторыі перавернецца. Пасля запрашэння ў адзін галандскі горад ён таксічны для свайго ж атачэння ўжо цяпер. І як толькі ён досыць саслабне, яны навыперадкі пабягуць яго здаваць.

І запэўніваю вас, мы яшчэ ўбачым канкурэнцыю гэтых «сваіх» за тое, хто больш балюча адарве ад Пуціна кавалак у публічнай прасторы. Вось тады і паглядзім, ці выйдуць тыя самыя дзясяткі мільёнаў расійцаў, якія сёння запісаныя як ягоная падтрымка, у абарону свайго любімага Пуціна? Пасля гібелі Нямцова на марш у памяць пра яго выйшлі ў Маскве 50 тысяч чалавек. Пачакаем трохі, параўнаем лічбы.


— Нічога суцяшальнага вы пра эліту не сказалі. І ў Расіі ўсё па-ранейшаму, як у Чэхава — «нахабства моцных» і «скотападобнасць і невуцтва слабых». А з народам што адбываецца? Раз-пораз даводзіцца чуць, што мы тут рэальна выраджаемся.

— Давайце вернемся да дэкартавай формулы, што перш за ўсё трэба дамаўляцца пра значэнне тэрмінаў. «Народ» — слова цалкам дэмагагічнае і правакатыўнае. Калі мы кажам «народ», то заганяем пад адзін агульны назоўнік Прыгожына і Уладзіміра Кара-Мурзу, прафесара Праабражэнскага і Шарыкава. Гэта ж усё адзін народ! А які агульны назоўнік у гэтага народа? Расійскі пашпарт? Але ён ёсць у Стывена Сігала, у Жэрара Дэпардзье, у мяне і ў Рамзана Кадырава.

Давайце пашукаем слова дакладней, чым размытае «народ». Давайце назавем гэта «насельніцтва Расіі». Пуцінская палітычная сістэма дзесяцігоддзі напралёт мэтанакіравана і паспяхова займаецца вырошчваннем гэтага насельніцтва. Тыя, хто вырашаецца супрацьстаяць гэтаму працэсу — садзяцца ў турму, з'язджаюць або маргіналізуюцца, не ў сілах змяніць сітуацыю.

Аляксей Навальны, Яшын, Кара-Мурза — у турме. Мае сябры, якія засталіся ў Расіі, вымушаныя жыць з паўзашытым ротам, у маргінальным стане. Многія з'ехалі, хтосьці знік з гарызонту. Гэта розныя лёсы розных людзей. А вось, напрыклад, чыгуначны рабочы Міхаіл Сіманаў, які напісаў пра тое, што Бог нам не даруе, і сеў на сем гадоў у лагер, — Міхаіл Сіманаў у нас не народ?

Дык вось, калі пад словам «народ» разумець сярэдняе арыфметычнае, то гэта сённяшняе сярэднеарыфметычнае — вынік дваццацігадовага апраменьвання з тэлевізара.

Казьма Пруткоў казаў: «Многія людзі падобныя да каўбас: чым іх начыняць, тое яны ў сабе і носяць».

І ў галовы амаль паўтары сотні мільёнаў людзей штодзённае запампоўваецца гэтая крывавая атрутная каўбаса. Пра Пуціна як пра адзіны шанец Расіі, пра Захад, які спіць і бачыць, як бы знішчыць Расію, апору міру і духоўнасці, пра ўкраінскі нацызм...

У бок Украіны ўжо шмат гадоў льецца толькі агрэсія і ксенафобія, толькі пагарда і нянавісць, толькі ўкрыжаваныя хлопчыкі і «неданацыя». І пасля гэтага Крэмль макае палец у гэтыя мазгі з запампаванай туды каўбасой і паказвае сваю «сацыялогію»: вы ж бачыце — яны так думаюць!

Але велізарная колькасць людзей проста не ў стане думаць, яны не ўмеюць супастаўляць інфармацыю і аналізаваць яе, разумееце? Гэтаму трэба вучыцца.

Нямецкі народ, напрыклад, таксама нічога сабе быў народ. А потым ён тры гады паслухаў гебельсаўскае радыё. І ўсё, Германія звар'яцела. Дык гэта праз тры гады. А тут дваццаць тры.

Вяртаючыся да Дэкарта, дакладней будзе казаць не пра прыроджаны дэфект нейкага «народа», а пра нейкі сумарны вектар пуцінскіх намаганняў, пра цалкам рукатворны сацыяльны ліфт. Вось у Германіі, напрыклад, у 1933 годзе высвятляецца, што для пасады, кар'еры, задавальнення сваіх комплексаў і доступу да казны трэба любіць Гітлера. І гэты сацыяльны ліфт падымае жадаючых наверх, а Брэхта і Томаса Мана адпраўляе ў склеп. І дай Бог яшчэ, каб не ў літаральным сэнсе.

Народ — паддоследная істота, на якім зрабілі гэты вопыт, не больш за тое.

Дык вось, няма ў нас ніякай праблемы з народам! «Кантрольная», так бы мовіць, група (тая частка рускага народа, якая з'ехала і пачала жыць па правілах вольнага свету) паказвае, што ўсе размовы аб праблемах этнасу — размовы хлуслівыя і подлыя.

— Віктар Анатольевіч, вы самі вернецеся?

— Як толькі я змагу вярнуцца на Радзіму, а не ў турму (паколькі, па цяперашніх іх блатных паняццях, я нагаварыў прыкладна на пяць пажыццёвых), — я зразумела, вярнуся.

Жыць у Расіі наогул можна і цяпер, калі ты гатовы існаваць па існуючых правілах. Я не кажу, што гэта дрэнна, гэта проста іншая стратэгія. Называць тое, што адбываецца на Украіне «спецыяльнай ваеннай аперацыяй»? Ну добра, давайце называць так. А Савецкі Афган з мільёнам забітых намі афганцаў — інтэрнацыянальнай дапамогай.

Калі ты гатовы гуляць у гэтыя гульні, то можна жыць і ў Расіі. Але, з іншага боку, мы ўжо бачым, як людзі садзяцца ў лагеры, таму што сусед у метро зазірнуў у іх тэлефон, убачыў там украінскі сцяг і выклікаў паліцыю. Гэта ўжо новы этап дэградацыі, звярніце ўвагу. Гэта ўжо не выпадкі Навальны, не Яшын, не Кара-Мурза, якія пасаджаныя як небяспечныя палітычныя праціўнікі — гэта ўжо лавінападобны працэс...

— За мяжой сёння знаходзяцца многія вашы калегі-пісьменнікі, рэжысёры, акцёры, крытыкі, журналісты. Па суседстве з вамі Людміла Уліцкая, Уладзімір Сарокін, Дзмітрый Глухоўскі, Міхаіл Шышкін…

— ...А крыху далей і Быкаў, і Акунін, і Крымаў, і Тумінас, і Сярэбранікаў, і вельмі многія.

Тое, што Крымаву, Тумінасу і Сярэбранікаву няма месца ў Расіі — гэта праблема Расіі перш за ўсё. Гэта расійскія гледачы не ўбачаць іх пастановак!

Затое ўбачыць іншае... Цяпер, кажуць, у Расіі ў кіно ўсё стала вельмі добра з фінансаваннем — толькі здымай! Улада з усіх сіл хоча зрабіць выгляд, што нічога такога не адбываецца, што нармальнае жыццё працягваецца....

А ўжо калі ты захочаш зняць кіно ў славу спецаперацыі, цябе проста зальюць грашыма! Ну, а далей кожны вырашае для сябе: хтосьці з'язджае і шукае магчымасць працаваць звонку, хтосьці шукае кампраміс унутры, хтосьці проста сыходзіць з прафесіі, хтосьці ссучваецца. Усё як заўсёды.


— Нешта вялікае ў расійскім мастацтве цяпер можа з'явіцца?

— Вялікае ствараюць людзі. Салтыкоў-Шчадрын, Талстой, Дастаеўскі пісалі свае лепшыя тэксты ў самыя гнюсныя часы, пры Аляксандры III. У выпадку з Салтыковым-Шчадрыным гэта прама звязана: чым больш паганы быў час, тым вышэй і чысцей станавілася нота салтыкоўскай лютасці...

Але ці разумееце, якая справа: гэта абвальванне эканомікі прыкметна для вока. А адпампоўка паветра свабоды не адбіваецца адразу лінейным чынам. Але мы памятаем, што краіна, з якой паўстагоддзя таму беглі або былі выгнаныя Аксёнаў, Барышнікаў, Бродскі, Растраповіч з Вішнеўскай — праз нейкі, цалкам кароткі час, загнулася.

Не тое каб «савок» забіла высылка Бродскага, але сімптаматыка ж дэградацыі — агульная! Без паветра свабоды ў краіне спачатку не стане Бродскага, а потым ежы.

— Вельмі многія не вернуцца ўжо ніколі ў Расію?

— Хтосьці вернецца, хтосьці не...

Чалавек наогул мае права любіць сваю радзіму звонку, нічога страшнага. Гэта, дарэчы, толькі ў Расіі, падаецца, існуе такое хваравітае стаўленне да эміграцыі: ах, ён з'ехаў з Расіі, ён здраднік! Хэмінгуэй і Джойс жылі ў Парыжы, і ніхто не лічыў іх здраднікамі сваіх Радзім.

Свабодны чалавек у вольным свеце жыве дзе хоча. Але вось калі яму не даюць жыць, дзе ён хоча... Калі Тумінаса выганяюць з тэатра Вахтангава, а Крымаву закрываюць пастаноўкі, калі Сярэбранікаву закрываюць тэатр... І я не стаўлю сябе ў адзін шэраг, але калі мае кнігі проста не бяруць у крамы, — гэта ўжо зусім іншая справа.

Гэта дзяржава, якая захапіла тваю радзіму, перакрывае кісларод людзям.

І горш у выніку, паверце, будзе нават тым, хто паняцця не мае пра Крымава і Тумінаса.