«Ва Украіне не п'юць, як у нас, Віця». Марціновіч: Нас адвучылі працаваць
Пісьменнік Віктар Марціновіч разважае на budzma.by пра спрадвечныя заняткі беларусаў.
Невялічкая вёска непадалёк ад Мінска.
Сусед, звычайны вясковы мужык, які заўсёды парадзіць, куды
скіравацца парыбаліць на гусцяру і якой фрэзай варта галіць ссохлае быллё пад
плотам.
Мудры, бывалы, цалкам апалітычны.
Ён быццам існуе ў свеце, які адначасова і сканаў, і заўсёды
побач: у свеце дротавых радыёкропак, аб’яваў у рэгіянальнай газеце, бульбы і
пырскання ад жука. Час ад часу, калі з’язджае жонка, яго прыціскае жаданнем
пабалакаць. Балакае ён вельмі па-беларуску: не запрашаючы да сябе, але і не
лезучы да мяне, праз плот.
— Ведаеш, Віця, я табе скажу, што з людзьмі зрабілася за
апошнія 20 гадоў ці сколькі. Нас адвучылі працаваць. Працавітых зацкавалі і
вывелі. Як клас. Глядзі, Віця, вось там, за пагоркам — поплаў.
Я ведаю гэты поплаў пры вадзе. Да берага не падысці, не
начапляўшы жменю кляшчоў на ўсе выступы свайго цела. Бо трава — вышэйшая за
галаву.
— Раней, Віця, гэты поплаў стаяў цалкам абкошаны. Бо ў
кожнага ў гаспадарцы — у каго кралі, у каго кароўка. У вёсцы жыло з сотню
чалавек. І ў кожнага двор, майно, быдла. Працавітыя мужыкі ў краму нават не
захадзілі, усё было сваё. Рыбця, бярозавік, малачко, дзічына з паляванняў. Усё
бралася з прыроды. А што цяпр, Віця, ты бачыш? На вёсцы застаўся тузін мужыкоў,
і ты іх усіх, Віця, пазнаеш ранкам ля крамы. Яны там стаяць і сшыбаюць грошы на
чарла. Два з паловай рублі — і можна да вечара ні пра што не гараваць. Вось,
Віця, што зрабілася.
— Дык а хто замінае ім працаваць? — дзіўлюся я. — Збіраць
бярозавік, лавіць рыбу, гаспадарыць, хадзіць на паляванне?
— Эх, Віця, во бачу, што ты гарадскі. Жыцця не ведаеш. Цяпр
жа ўсё — літаральна ўсё — з дазволу. А спрадвечныя заняткі чалавека на вёсцы
зрабіліся крыміналам. У сваяка майго забралі стрэльбу за тое, што ў патранташы
(не ў ствале!) знайшлі патрон на тую дзічыну, паляванне на якую было ў гэты
месяц закрытае. Ну скажы, калі такое было, а, Віця? Рыбаліць з крыгай — нельга.
Рыбаліць з паўкрыжкам — нельга. За сетку такі штраф, што не разлічышся. На
лодку — рэгістрацыя. На матор — рэгістрацыя. Калі матор добры — яшчэ і правы
атрымай. І процьма людзей, якія гэтым усім займаюцца, — рэгістрацыямі, улікам,
паперамі, аблавамі.
— Гэта нават добра, бо захавалі прыроду, захавалі рыбу ў
рэках і азёрах, не?
— Дык палююць на простых тубыльцаў. Вяскоўцаў. Мужыкоў, якім
гэта — спрадвечны лад. Дзяды лавілі паўкрыжкамі, і яны спрабавалі лавіць
паўкрыжкамі. І не бяднелі рэкі. А ў гэтых — свае паляванні, свая рыбалка. І
потым во, глядзі, у мяне стаіць бяроза на ўчастку. Я не магу па вясне нават
нацадзіць з яе беразня.
— Як не можаце?
— Не магу! Забаронена!
— Я не веру!
— Віця, паглядзі законы! Патрэбны дазвол. Дазвол, Віця! Каб
нацадзіць соку з бярозы, якая стаіць у мяне за плотам! Ці гэта не шал?
Дарэчы, я не паверыў і палез шукаць. Знайшоў 45-ы артыкул
Ляснога кодэксу і вось такі пазнавальны тэкст на нашым любімым сайце.
Прачытаў і сапраўды заняло мову.
— Ведаеце, тое самае і ў горадзе, — пагаджаюся з суседам. —
Там таксама самыя актыўныя, самыя працавітыя ці страчваюць усё, ці яшчэ і пад
пакаранне трапляюць.
— І вось скажы мне, Віця, чым чалавеку на вёсцы займацца,
калі ўсе спрадвечныя заняткі зарэгламентаваныя так, што прасцей чарлам заліцца,
чым на чоўне на ляшча выправіцца? І хто ў гэтым насамрэч зацікаўлены? Каму ад
гэтага добра? Хіба дзяржаве?
— Вы што, хочаце як на Украіне? — спрабую аджартавацца ад
суседавай роспачы.
— А што «на Украіне», Віця? Я скажу табе, што на Украіне.
Там кожны чалавек на трох працах робіць, каб сабе гаспадарку наладзіць і яшчэ
ўнукам што пакінуць. І там не п’юць, Віця, не п’юць так, як п’юць у нас. Ты
ведаеш Вершку? — пытаецца ён у мяне пра сівога ссушанага дзеда, які кульгае за
маім роварам кожны раз, калі я выпраўляюся у краму: кульгае і енчыць, дай яму
“двапісят” на пладовае.
— Так, ведаю Вершку, — адказваю я. — Хто ж яго не ведае? Ён
хіба што ў Карла Маркса на дагонку не прасіў.
— І як думаеш, колькі яму гадоў?
Я чашу патыліцу, згадваючы запалыя вочы і слінявы бяззубы
рот Вершкі.
— Шэсцьдзесят? — асцярожна ацэньваю я.
— Трыццаць пяць, Віця. Трыццаць пяць. І ўся наша вёска — як
той Вершка.
Хіба не толькі вёска.