Топ-10 фільмаў Інгмара Бэргмана: скандынаўскі дызайн кіно
Аматары маэстра 14 ліпеня адзначылі 115-ю гадавіну з дня народзінаў славутага рэжысэра. Ён прымусіў увесь сьвет закахацца ў швэдзкае кіно. На працягу кар’еры Бэргман выгадаваў цэлую супольнасьць вялікіх актораў, якія трапілі да шырокага гледача менавіта дзякуючы яму. З гэтай нагоды мы падрыхтавалі сьпіс з дзесяці лепшых фільмаў Інгмара Бэргмана.
Нумар 10. Дзявочая крыніца (Jungfrukällan). 1960
Перад гледачамі жахлівая адаптацыя швэдзкай баляды ХІІІ стагодзьдзя. Нягледзячы на тое, што першапачаткова стужка можа выглядаць як спрошчаная гісторыя пра помсту, насамрэч гэта захапляльная сувязь рэлігійных і маральных складанасьцей, на іх накладзены фірмовы самааналіз Бэргмана.
Гісторыя разгортваецца вакол заможнай хрысьціянскай сям'і, раз'яднанай праз згвалтаваньне і забойства іх дачкі Карын, якая выправілася ў шлях, каб завесьці сьвечкі ў царкву.
Пераўвасабленьне галоўнага актора ў кар’еры Бэргмана Макса фон Сюдава з ганарлівага чалавека ў мсціўца выглядае грандыёзна.
Нумар 9. Сунічная паляна (Smultronstället). 1957
У фільме нас чакаюць блуканьні па сьцяжынах памяці, старэньня і страху за канчатковасьць існаваньня. У цэнтры фільма ляжыць фізычнае і метафізычнае падарожжа сталага чалавека, калі ён адпраўляецца ў горад з жонкаю свайго сына, каб атрымаць ганаровую ступень.
Калі далягляды зьмяняюць адзін аднаго, успаміны прафэсара абуджаюць мінулыя здарэньні ўсяго жыцьця. У пэўны момант зьліваюцца рэальнасьць і мары, сучаснасьць і мінулае. Галоўны герой праз увесь час разважае пра свой непазьбежны адыход у іншы сьвет.
Кожны чалавек урэшце атрымае сваю ўзнагароду. Нехта статуэтку, а нехта нашмат больш каштоўнае.
Нумар 8. Маўчаньне (Tystnaden). 1963
Мінімум дыялёгаў і шмат гучнага маўчаньня прапануе Інгмар Бэргман у гэтым фільме. Сюжэт сканцэнтраваны вакол дзьвюх сёстраў, свабодалюбнай Ганны і інтэлігентнай, цяжкахворай Эстэр. Разам з маленькім сынам Ганны яны апынуліся ў чужой, ахопленай вайной краіне.
Напружаныя сямейныя адносіны кабетаў сталі мэтай дасьледаваньня рэжысэра. Чалавечая ізаляцыя не праходзіць без наступстваў, а калі на агульны ўзровень чужога грамадзтва накладваецца міжасабовы канфлікт самых блізкіх – чакай бяды. Інгрыд Тулін і Гунэль Ліндблём у галоўных ролях прымушаюць дасядзець да канца стужкі не здрыгануўшыся.
Нумар 7. Восеньская саната (Höstsonaten). 1978
Калі ў сьпякотнае лета вы марыце пра тое, каб сядзець у халодным доме і перабіраць уласныя думкі — гэтая праца Інгмара Бэргмана прыйдзецца даспадобы. Складаныя адносіны дарослай дачкі і яе маці ў цэнтры стужкі. Маці, якую грае Інгрыд Бэргман, знакамітая піяністка, якая і ў свае прыблізна 60 знаходзіць попыт на свой талент.
Нядаўна памірае яе муж, і яна прыяжджае пагасьціць да сваёй дачкі ў выкананьні легенды швэдзкага кіно Ліў Ульман. Фільм апавядае пра крыўды, якія праносяцца праз шматлікія дзесяцігодзьдзі, пра памылкі ў выхаваньні дзяцей. Ліў Ульман грае самадастатковую, але не такую зорную кабету, як яе маці. Доўгія восеньскія дыялёгі запаўняюць стужку Інгмара Бэргмана.
Ня будзе лішнім нагадаць, што паміж Інгмарам і акторкай Інгрыд Бэргман няма ніякіх сямейных сувязяў.
Нумар 6. Сорам (Skammen). 1968
Дзеяньне стужкі адбываецца параўнальна недалёк ад Беларусі, у Балтыйскім моры. А дакладней – на невялікай выспе, куды героі Макса фон Сюдава і Ліў Ульман прыяжджаюць, каб паправіць здароўе аднаго з сужонкаў.
Мірнае жыцьцё на ізаляванай выспе парушаецца, калі вайна ўрываецца ў іх дом. Інгмар Бэргман па-майстэрску паказвае, як вайна жахлівым чынам зьмяняе іх спакойнае існаваньне ў змрочную барацьбу за выжываньне. Адносіны пары, якія пагаршаюцца ўсё больш і больш, зьяўляюцца напамінам таго, як вайна дэгуманізуе людзей.
Моцнае палітычнае выказваньне рэжысэра актуальнае сёньня як ніколі.
Нумар 5. Шэпты і крыкі (Viskningar och rop). 1972
Яшчэ адна сямейная драма. Усё як у людзей, зрэшты. Сярод галоўных гераіняў – тры сястры, якім надыходзіць час выказаць свае крыўды і дамагчыся справядлівасьці, прынамсі ў тым выглядзе, у якім яна, падаецца, павінна існаваць. Праблема заключаная толькі ў адным – тры чалавекі ўсё ніяк не напішуць агульную сямейную гісторыю. Шэпт пераходзіць у крык.
Дзеяньне стужкі разгортваецца ў маёнтку, дзе сабраліся ўсе сёстры, а адна зь іх памірае ад раку. Ёсьць і яшчэ адна дзеючая асоба – сьціплая службітка, якая міжволі становіцца той асобай, якая стане прычынай вырашэньня спрэчак. Але якім коштам?
Нумар 4. Скрозь цёмнае шкло (Såsom i en spegel). 1961
За гэтую стужку Бэргман атрымаў сваю другую ўзнагароду Оскар за лепшы замежны фільм.
Усяго 4 акторы, адзін зь іх, вядома Макс фон Сюдаў, лакацыя – невялікая выспа, дзеючыя асобы – крэўныя. Галоўныя элементы творчасьці Інгмара Бэргмана тут граюць усімі фарбамі.
Бэргман зрабіў майстар-клясу па псыхалягічным кіно. Нягледзячы на тое, што фільм паказвае псыхічныя захворваньні, сямейныя крызісы і адчай, ён прасякнуты момантамі глыбокай пяшчоты і каханьня. Перад абліччам глыбокіх пакутаў Інгмар Бэргман дазваляе сваім героям і нам зірнуць на хвіліны ласкавасьці і замілаваньня.
Нумар 3. Камунія (Nattvardsgästerna). 1962
У гэтай стужцы Бэргман запрашае нас у жыцьцё пратэстанцкага пастара ў невялікім швэдзкім паселішчы. У галоўных ролях тут Макс фон Сюдаў і Інгрыд Тулін.
Пастар змагаецца з уласным духоўным крызісам. Гледачы сустракаюць галоўнага героя, калі ён змагаецца з сумненьнямі веры пасьля страты жонкі. Лёс зводзіць яго з рыбаком-самагубцам і яго жонкай, кожны зь якіх мае справу з уласнымі духоўнымі праблемамі. Іх размовы складаюць аснову фільма.
Але як дапамагчы тым, хто патрабуе слова пастара, калі сам не ўпэўнены ў сувязі з Усемагутным?
Нумар 2. Асоба (Persona). 1966
Зорны склад з Ліў Ульман, Бібі Андэрсэн і Гунэра Б’ёрнстранда выкліча захапленьне ў кожнага аматара швэдзкага генія. Гэты фільм выклікае моцныя рэакцыі і інтэрпрэтацыі вось ужо амаль 60 гадоў.
У цэнтры ўвагі рэжысэра дзьве абсалютна розныя кабеты: вядомая акторка, якая раптоўна становіцца нямой, і медсястра, якой даручылі даглядаць за ёй на ўзьбярэжжы паўночнага мора.
Выбітная Ліў Ульман бліскуча перадае сьвет эмоцыяў, не прамаўляючы ні слова. А Бібі Андэрсэн фантастычна рэагуе на розныя станы сваёй падначаленай. Яе прыхільнасьць і сусьветная раздражненьне набліжаюцца і сплываюць удалячынь, як хвалі таго самага мора.
Нумар 1. Сёмая пячатка (Det sjunde inseglet). 1957
Стужка пераносіць нас у сярэднявечча, дзе герой Макса фон Сюдава, расчараваны швэдзкі рыцар, вяртаецца дадому пасьля аднаго з чарговых крыжовых паходаў. Пакуль ён змагаўся на чужыне, яго родная краіна ў палоне спусташальнай чумы.
Рыцар сустракае Сьмерць і кідае ёй выклік: згуляць партыю ў шахматы на сваё жыцьцё. Сьмерць, вядома, згаджаецца: хто зь людзей можа быць ёй супернікам.
Рыцар сумняецца ў быцьці Бога, калі той маўчыць, пакуль лютуе Сьмерць, і адпраўляецца ў дарогу, каб крыху адцягнуць непазьбежныя хады ў шахматнай партыі. Бездакорная апэратарская праца і шыкоўная акторская гульня прынясуць асалоду, як і бліскучыя дыялёгі, якія спадарожнічаюць усёй дзеі. Шах, а потым і мат абавязкова павінны быць пастаўленыя. У гэтым — уся гульня, у гэтым — усё жыцьцё.
Прыемнага прагляду!
Астатнія аўтарскія падборкі фільмаў глядзіце тут.