Топ-10 фільмаў, якія перамагалі на Канскім кінафэсьце

У гэтыя дні сканчваецца бадай што самы знакаміты фэст кіно — у францускіх Канах. Чарговы, 76-ты прагляд і новае ўзнагароджаньне Залатой пальмавай галінай — неўзабаве. А мы склалі сьпіс з дзесяці лепшых стужак, што прызнаваліся пераможцамі ў мінулыя гады.

Кадр аднаго з фільмаў нашай падборкі

Кадр аднаго з фільмаў нашай падборкі

Нумар 10. Тата ў камандзіроўцы (Otac na službenom putu). 1985

otac_na_sluzbenom_putu_1.jpg

Магчыма, такім самым адказам адгукаюцца на чарговыя і чарговыя пытаньні дзяцей жонкі беларускіх палітвязьняў. Тата ў камандзіроўцы — драматычны фільм Эміра Кустурыцы, які атрымаў залатую пальмавую галіну ў Канах.

Мы ўбачым трагедыю маленькага хлопчыка, чый тата апынуўся ў засьценках чырвоных камісараў у Югаславіі, калі пасьля Другой сусьветнай іх лідэр Ціта шукаў ворагаў сярод прыхільнікаў былога камрада Сталіна. Палітычныя справы, незразумелыя падзеі мы глядзім дзіцячымі вачыма, ён ведае толькі адно: што яго бацька пакуль што зноў «у камандзіроўцы».

 

Нумар 9. Трэці чалавек (The Third Man). 1949

the_third_man.webp

У фільме з першага кадра ствараецца вобраз разбуранай, падзеленай Вены, апакаліптычнага мегаполіса. Нуар у сваёй лепшай праяве.

Захапляльнае рассьледаваньне абставінаў сьмерці сябра. Рэжысэр Кэрал Рыд віртуозна спалучае элемэнты таямніцы, здрады і маральнай неадназначнасьці герояў у складаны пасьляваенны час. Оскар Уэлз і Джозэф Котан ствараюць дуэт фенаменальнай акторскай гульні.

Безьліч таямніцаў загаданыя, штосьці мусіць адкрыцца, але якой цаной? Кожны выбар герояў стужкі цягне за сабою бурлівую працу ў душы. Сачыць за гэтым — адно задавальненьне.

 

Нумар 8. Белая стужка (Das weiße Band). 2009

das_weisse_band.jpeg

Сучасная чорная-белая карціна Міхаэле Ханэке прасоўваецца праз ціхі фасад, здавалася б, ідэалістычнай нямецкай вёскі. Стужка адчыняе схаваную прорву заціснутых эмоцыяў. Яна прарывае напружанасьць і зло, якое нарастала ў сьцішаных умовах, і выплёскваецца вонкі.

Дзеяньне фільма адбываецца ў пэрыяд непасрэдна перад Першай сусьветнай вайной і паказвае страшэннае грамадзтва, якое знаходзіцца на мяжы самазьнішчэньня.

Гісторыя засяроджаная на шэрагу таямнічых і жорсткіх дзеяньняў, якія адбываюцца ў вёсцы. Пры гэтым рэжысэр не падсоўвае гледачу адказы, але запрашае яго самому паўдзельнічаць у ацэнцы.

Ханэке прымушае задумацца над крыніцамі зла, а маленькая вёска, як мікрасусьвет, выдатна гэтаму пасуе.

 

Нумар 7. Пудзіла (Scarecrow). 1973

scarecrow.jpeg

Шчымлівае роўд-муві рэжысэра Джэры Шацбэрга кліча гледачоў і галоўных герояў у падарожжа па сэрцы Амэрыкі. Стужка малюе складаны партрэт сяброўства і мараў дваіх, у выкананьні Аль Пачына і Джына Хэкмэна.

Фільм распавядае пра жыцьцё героя Хэкмэна, былога крымінальніка з жорсткай зьнешнасьцю, але вельмі пяшчотным сэрцам, і героя Аль Пачына, які вярнуўся з флоту, і з дзіцячай наіўнасьцю сустракае навакольны сьвет. Іх выпадковая сустрэча прымушае іх завязаць неверагоднае сяброўства і адправіцца ў падарожжа па краіне з агульнай марай адчыніць аўтамыйку ў Пітсбургу.

Пудзіла — страшэннае і вуглаватае звонку, у сярэдзіне мае нешта зусім адваротнае. Але хіба нехта пра гэта будзе задумвацца?

 

Нумар 6. Андэграўнд (Underground). 1995

underground_1.jpg

Хтосьці можа назваць гэтую карціну Эміра Кустурыцы фарсам і будзе мець рацыю. Але з іншага боку — мы маем справу з геніяльным фільмам чалавека, што здабыў сабе неадназначную рэпутацыю ў апошнія гады. Ці варта зьмешваць творчасьць і прыватнасьць? Верагодна, так. Разам з тым зьвернемся да стужкі.

Гісторыя разгортваецца ў трох розных актах, кожны зь якіх прадстаўляе іншы перыяд у гісторыі Югаславіі. Першы акт адбываецца падчас Другой сусьветнай вайны, другі — падчас халоднай вайны, трэці — падчас югаслаўскіх войнаў у 1990-я. Напачатку югаслаўскія антыфашысты ствараюць надзейнае сховішча для сябе і мануфактуры па стварэньні зброі. Яны адмяжоўваюцца ад сусьвету, і не заўважаюць урэшце, што вайна з немцамі ўжо даўно скончаная. Але іх праца працягваецца нягледзячы ні на што.

Да чаго гэта прывядзе ў выніку — пытаньне насамрэч цікавае. Ці можа скончыцца вайна, якая перманентна ідзе праз усю гісторыю чалавецтва?

 

Нумар 5. Дрэва жыцьця (The Tree of Life). 2010

the_tree_of_life_1.png

Тэрэнс Малік проста не ўмее рабіць стужкі дзеля новага радка ў фільмаграфіі. Часам у яго кар’еры зьяўляліся паўзы на дзясятак і болей гадоў. Прыгатуйцеся атрымаць моц і эстэтычную феерыю ад гэтага фільма. На прыкладзе гісторыі адной сям’і мы трапім і ў Сусьвет, той які зь вялікай літары, той які ахоплівае ўсе навакол.

Стужку можна назваць Адысеяй галоўнага героя, маленькага хлопчыка, які з часам вырасьце. Падарожжа ўсяго жыцьця праз каханьне, страту і ўласна жыцьцё.

Тэрэнс Малік стварыў унікальную структуру апавяданьня: нелінейная гісторыя, якая паўтарае цыклічны характар жыцьця і сусьвету. Для настолькі асабістага фільму крыху нечаканым бачыць у галоўных ролях такіх знакамітасьцяў як Джэсіка Чэстэйн і Брэд Піт.

Але паверце, стужка вельмі вартая для прагляду. З чым пагадзілася і журы ў Канах.

 

Нумар 4. Крымінальнае чытво (Pulp Fiction). 1994

pulp_fiction_1.jpg

Стужка, якая сапраўды можа называцца культавай. Залатая пальмавая галіна ў Канах, а таксама захапленьне мільёнаў людзей ва ўсім сьвеце на працягу вось ужо чацьвертага дзесяцігодзьдзя. Улюбёны прыём Квэнціна Таранціна, калі дзея падзеленая на некалькі асобных навэлаў. Гледачам застаецца толькі атрымліваць задавальненьне і чакаць на разьвязку.

Ледзьве не ўвесь фільм разабраны на цытаты, на постэры і вірусныя ролікі. Бадай што самы знакаміты эпізод, які ўласна не мае вялікага дачыненьня да сюжэта — гэта танец Умы Турман і Джона Траволты.

«Зараз я хачу танчыць. Я хачу выйграць. Я хачу гэты трафей, таму добра танчы».

 

Нумар 3. Апакаліпсіс сёньня (Apocalypse Now). 1979

apocalypse_now_1.png

Трохгадзінная ваенная драма з Марлонам Брандо ў галоўнай ролі. У якасьці аднаго з вайскоўцаў выступае Робэрт Дзювал, адзін з галоўных актораў другога пляну ў кар’еры рэжысэра Фрэнсіса Форда Копалы.

Кожны аматар кінематографа мусіць азнаёміцца з Апакаліпсісам і пазьней — ніколі не забыць шэдэўр.

Выкарыстаньне вельмі яскравых колераў і сюррэалістычных вобразаў стварае атмасфэру, падобнай да наркатычнага ап’яненьня. Першая сцэна, у якой гелікоптэры пралятаюць па-над джунглямі В’етнаму падчас гучаньня песьні «The End» гурта The Doors, задае тон фільму і адразу паказвае, што далейшае ня будзе тыповым фільмам пра вайну.

Карціна засяроджваецца на тэме ўлады. Асабліва на тым, як яна можа разбэшчваць нават людзей з самымі добрымі намерамі. Фільм зьяўляецца моцным напамінам аб жахах вайны і стратах, якія яна наносіць тым, хто ў ёй удзельнічае.

 

Нумар 2. Таксіст (Taxi Driver). 1976

taxi_driver.webp

Майстар-кляс ад Марціна Скарсэзэ па стварэньні шэдэўра. Для гэтага неабходна спалучыць рэжысэра з лепшым акторам усіх часоў – Робэртам Дэ Ніра, і даць ім абодвум волю. У дадзеным выпадку да рэцэпту можна дадаць Джодзі Фостэр, якая грае 13-гадовую прастытутку, і Харві Кейтэля, яе сутэнэра. Ну а Дэ Ніра будзе проста езьдзіць на машыне.

Яго герой — самы звычайны ветэран вайны ў В’етнаме, які выконвае няхітрую працу — развозіць людзей па Ню-Ёрку. Смурод, бруд і дэкаданс сталіцы сусьвету застаецца па левы і па правы бок ад таксіста. А таксама на заднім сядзеньні.

Ён адзін сярод мільёнаў людзей, і ён сьведка таго, што напаўняе Вялікі Яблык сярэдзіны 70-х. Аднак так ці інакш ён становіцца ўцягнуты ў справы. А потым зьявіцца яна — анёл, якая працуе ў перадвыбарчым штабе.

Выкананьне Робэрта Дэ Ніра ў гэтай стужцы зьяўляецца эталонным.

Сядайце ў таксі, і паехалі.

 

Нумар 1. Тая, што таньчыць у цемры (Dancer in the Dark). 2000

dancer_in_the_dark.jpg

Гэта вельмі эмацыйны фільм, які спалучае характэрны рэжысэрскі рэалізм Ларса фон Трыера з фантастычнымі элемэнтамі клясычных мюзіклаў. Ці чулі вы музыку завадзкіх трубаў і гаек, альбо як мэлядычна едзе таварны цягнік? У галоўнай гераіні ў выкананьні Б’ёрк атрымліваецца адчуць нават самы лёгкі дотык навакольнай шэрай рэчаіснасьці і пераўтварыць яго ў музыку свайго сэрца.

Б’ёрк, якая за сваю ролю была прызнаная ў Канах таксама і лепшай акторкай, пасьля выйсьця фільму заявіла, што ніколі не будзе здымацца ў фон Трыера: настолькі ён жорсткі і пэдантычны чалавек.

Стужка распавядае пра Сэльму, чэшскую эмігрантку і самотную маці ў Амэрыцы, якая паступова губляе зрок праз генэтычнае захворваньне. Каб адкласьці грошы на апэрацыю сыну, яна безупынна працуе і ўяўляе, што жыве ў мюзікле, якія так любіла глядзець у дзяцінстве, дзе ўсе радасныя, шчасьлівыя і здаровыя.

Б’ёрк стварыла і запісала ўвесь саўндтрэк да гэтай стужкі. Глядзець яе прыйдзецца з пачкам насовак побач. Ларс фон Трыер умее трапіць у самы-самы шчымлівы кавалачак сэрца.

Прыемнага прагляду!

Іншыя нашыя падборкі можна знайсьці тут.