Багач на радзіме Янкі Купалы (фота, відэа)

Сябры Студэнцкага этнаграфічнага таварыства 30 верасня адсвяткавалі Багач у Вязынцы. На тэрыторыі музея зладзілі абрад, танцы, невялікі кірмаш.

2018_09_30_bahacz_a._ljaszkevicz_031_logo.jpg


Адгуляўшы на Багачы ў Дукоры, сябры Студэнцкага этнаграфічнага таварыства правялі ўласнае свята ў Вязынцы. Па традыцыйным календары Багач святкуецца 21 верасня і ў розных мясцінах завецца таксама Багатнік, Багатуха, Раство Божай Маці, Другая Багародзіца, Другая (Малая, Меншая) Прачыстая, Другі святок, Другая Спажа, Спожка, Гаспожка Багатая.


2018_09_30_bahacz_a._ljaszkevicz_041_logo.jpg


Пад назвай Багач свята вядомае далёка не ўсюды, хаця, па сведчаннях этнографа Адама Багдановіча, у канцы ХІХ стагоддзя гэта найменне было распаўсюджана сярод сялян нашмат больш за царкоўнае “Раство Багародзіцы”. Назва асацыюецца з багаццем новага ўраджаю, так яе тлумачыў Багдановіч і сучасныя вясковыя жыхары: “Багач, што ўсяго багата. Гаспадар падлічвае свае скарбы: што сабраў з поля, што ў агародзі вырасла” (Ганаэфа Маркевіч, 1935 г. н., вёска Збрашкі, Шчучынскі раён); “Багач называўся таго, што восень багатая, што дары даў Бог” (Анастасія Шыдло, 1921 г. н., вёска Галаўныя Ляды, Бярэзінскі раён).


2018_09_30_bahacz_a._ljaszkevicz_014_logo.jpg


Акрамя самога свята, па звестках Адама Багдановіча “багачом” звалася лубка з жытам і свечкай. З багачом абыходзілі вёску і статак, штогод перадавалі ў новую хату. Дзе-нідзе жыта для яго зносілі ўсе вяскоўцы. Гэты звычай паўтараецца на сучасных святкаваннях, калі ўдзельнікі ссыпаюць зерне ў агульную місу. Этнограф паведамляе таксама, што сукаючы свячу для багача, вяскоўцы спявалі песні, падобныя да дажынкавых. Яны гучаць і на цяперашніх святах разам з восеньскімі.


2018_09_30_bahacz_a._ljaszkevicz_012_logo.jpg


У прыказках і прымаўках Багач звязваецца з пасевам азімых культур:«Багач – бярыся за рагач, ідзі пад авёс араць»«Прыйшоў Багач – кідай рагач, бяры сявеньку, сей памаленьку»

2018_09_30_bahacz_a._ljaszkevicz_020_logo.jpg


У той жа час гаворыцца пра мяжу цяжкіх прац па зборы ўраджаю:«Да Багача баба рабача́, па Багачы – хоць за плот валачы»«Багач заткнуў за страху рагач».


2018_09_30_bahacz_a._ljaszkevicz_016_logo.jpg


Судзячы па валачобных песнях, даволі распаўсюджанай была назва “Прачыстая”. Разам з Успеннем і Пакровамі (28 жніўня і 14 кастрычніка ў праваслаўных) 21 верасня складае шэраг святаў у гонар Багародзіцы, “святкоў”. Яны часта фігуруюць разам у прыказках і прымаўках:«Больша Прачыста снапкі падаець, Менша Прачыста снапкі складаець»«Прачыстая Большая жыта свенціць, засяваець, а Меншая памагаець»«Першая Прачыстая – з дзяружкаю, Другая Прачыстая – з махніткаю» (г. зн. з галавешкай, бо надыходзяць халады) «Прыйшоў Багач – рыхтуй рагач, прыйшла Пакрова – рыкнула карова».


2018_09_30_bahacz_a._ljaszkevicz_017_logo.jpg


Дзе-нідзе з 21 верасня звязвалася змена сезонаў:«Другі святок – ужо восень, браток».



Што цікава, пераход ад лета да восені мог “расцягвацца” ад самага Пятра (12 ліпеня ў праваслаўных).На 21 верасня прыпадае восеньскае раўнадзенства, таму ў сімволіцы Багача даследчыкі выдзяляюць і культ сонца, вагню.

2018_09_30_bahacz_a._ljaszkevicz_013_logo.jpg


На свяце ў Вязынцы працаваўмабільны танцпол. Краўдфандынгавая кампанія была даволі паспяховай, хаця сабралі не ўсю запланаваную суму. Тым не менш, грошаў хапіла на пэўную плошчу драўлянага насціла, які можна разабраць і перавезці туды, дзе будуць танцы на вольным паветры. Сёлета пляцоўка ўжо “адпрацавала” на летніку ў вёсцы Любкі. Яе наступны мантаж плануецца зноў у Вязынцы, на свяце гукання вясны.


Фота і відэа Алены Ляшкевіч