Адзін з першых барочных будынкаў на свеце. Раскрываем таямніцы будаўніцтва касцёла Божага Цела ў Нясвіжы
Знакаміты касцёл Божага Цела — першая вялікая рэлігійная інвестыцыя Мікалая Радзівіла Сіроткі. Святыня ўзводзілася з канца XVI стагоддзя, а канчатковае асвячэнне адбылося 7 кастрычніка 1601 года. Але храм, які лічыцца адным з самых прыгожых у Беларусі, мог выглядаць зусім інакш…
Не так даўно абноўлены, касцёл Божага Цела ў Нясвіжы не пакідае абыякавым добра знаёмых з еўрапейскай архітэктурай падарожнікаў. Нясвіжская святыня — годная і велічная. Ад яе велічы займала дух і ў ХІХ стагоддзі.
Пасля наведвання Нясвіжа, Уладзіслаў Сыракомля пісаў: «Калі ідзеш ад замка ў горад, перш за ўсё на вочы трапляецца колішняя езуіцкая святыня ў чыстым італьянскім стылі, у падзямеллях якой месцяцца астанкі багатых, слаўных і магутных спрадвечных уладароў Нясвіжа. Пад высокім і прасторным скляпеннем, ва ўрачыстай паўцені, якога не можа сагнаць святло з высокіх вокнаў, цябе агортвае нейкае пачуццё скрухі і пашаны да святой старажытнасці, сляды якой сустракаеш усюды…» І далей, ва ўласцівай сваёй манеры, Сыракомля красамоўна апісвае алтары, жывапіс, скульптуры, дэталі храма, безумоўна вартага ўвагі.
Вось ужо больш за чатыры сотні год барочны купал «былога езуіта» ўзвышаецца над горадам. Узрост прыстойны! А з узростам вакол святыні і твору мастацтва збіраецца ўсё больш і больш пытанняў. Як узнік на ўскрайку Еўропы адзін з першых у свеце помнікаў архітэктуры барока? Ці ўсё гладка было пры будаўніцтве і чым былі незадаволеныя езуіты? Чаго і колькі каштавала Радзівілу Сіротке пабудаваць новы касцёл у сваёй рэзідэнцыі? Будзем высветляць.
Вандроўка, вера, падзел спадчыны…
Што стала прычынай, па якой Мікалай Радзівіл Сіротка вырашае распачаць грандыёзнае і знакавае будаўніцтва касцёла Божага Цела? Тут знітавалася многае.
Галоўнае, што падштурхнула да будоўлі, — шчырая прыхільнасць Каталіцкаму Касцёлу. Як вядома, Мікалай Радзівіл Сіротка быў сынам Мікалая Радзівіла Чорнага — рухавіка рэфармацыі ў Вялікім Княстве Літоўскім. Але яго сын вярнуўся да каталіцкай канфесіі, ён шчодра і шчыра падтрымліваў Каталіцкую Царкву, асабліва ў сваіх уладаннях.
Мікалай Радзівіл Сіротка
Дарэчы, аб уладаннях. Гэты чыннік таксама паўплываў на пачатак будаўнічага праекту. Пасля канчатковага падзелу спадчыны з братамі, які адбыўся ў снежні 1577-га году, Сіротка мог смела ажыццяўляць рэлігійныя фундацыі на сваіх землях. Паколькі Нясвіж стаў галоўнай рэзідэнцыяй вяльможнага магната, то і лагічна, што сюды былі скіраваныя асноўныя яго інвестыцыі. Гэта кранала і накіраванне сродкаў у духоўнае рэчышча.
Не меншы ўплыў на ідэю будаўніцтва новага касцёла ў Нясвіжы аказала знакамітая пілігрымка Сіроткі. Ён пабачыў свет, пабачыў Еўропу эпохі Рэнесансу. Як чалавек адукаваны і заможны, ён хацеў гэтую культуру прыўнесці і ў Вялікае Княства Літоўскае. Але ж не толькі архітэктурныя модныя павевы хацеў увасобіць Сіротка дома, ён імкнуўся пашырыць каталіцкі ўплыў і прыўнесці асвету. Для гэтага трэба было клікаць езуітаў.
Козыр перад ордэнам
Езуіты пагаджаліся не на ўсе запрашэнні! Аднак аб усім па чарзе.
Узвядзенне новага мураванага касцёла ў Нясвіжы пачалося яшчэ напачатку 1581-га году, калі Сіротка быў «на чамаданах» і ў парожных клопатах перад выправай у Святую Зямлю. Святыня з тытулам Святога Збавіцеля і Божага Цела ўзводзілася на месцы старога нясвіжскага касцёла, які быў драўляным і каля 1580-га ўжо зруйнаваны. Спачатку касцёл узводзіўся як звычайны парафіяльны храм і Радзівіл не меў намеру перадаваць яго езуітам. Але планы змяніліся…
Пётр Скарга
Касцёл будаваўся, Сіротка прывозіў для яго аздаблення матэрыял з Італіі і тамтэйшых майстроў. Быў ліпень 1582-га, як узнікла ідэя: а што калі запрасіць езуітаў? Магчыма, Радзівіла на гэта падштурхнуў ні хто іншы, як сам Пётр Скарга. Тут сышлося ўсё: і тое, што Сіротке імпанавалі езуіты (яго рэлігійныя погляды сфармаваліся пад іх уплывам), і тое, што ў Нясвіжы будаваўся новы годны касцёл, які можна было перадаць пад апеку ордэна. Таксама Сіротка вырашыў увасобіць смелую ідэю — заснаваць у Нясвіжы езуіцкі калегіум.
Справа падавалася паспяховай…
Бюракратычная сцяна езуітаў
Ідэя ёсць, трэба рэалізоўваць! У гэтым Сіротку дапамагае Скарга і яны разам пішуць прашэнне аб ухваленні нясвіжскай фундацыі да генерала ордэна езуітаў Клаўдзіа Аквавівы і кіраўніка правінцыі Джавані Паола Кампана. Гэтыя імёны варта запомніць, яны яшчэ буду фігураваць у справе.
Клаўдзіа Аквавіва
Каб айцы-езуіты далі дазвол на фундацыю калегіума, трэба было скласці сур’ёзны матывацыйны ліст. Пётр Скарга бярэцца за пяро і красамоўна апісвае Нясвіж, акрэслівае рэлігійную сітуацыю ў горадзе, бярэ пад увагу перспектывы шпаркага развіцця наваколля з улікам будаўнічых і інвестыцыйных планаў уладальніка. Але галоўнае, на чым Скарга робіць акцэнт, дык гэта тое, што заснаванне ў Нясвіжы калегіума — карысная справа, бо Сіротка гатовы даць для гэтага ўсё што трэба. Напрыклад, усталяваць штогадовы даход памерам 525 злотых без уліку натуральных падаткаў.
Сіротка не сумняваўся ў станоўчым вырашэнні пытання. Нават у лісце папрасіў ужо выправіць у Нясвіж двух езуітаў, якія б маглі пачаць тут службы. І не проста запрасіў, а выдаткаваў 100 злотых, каб пакрыць айцам выдаткі на дарогу.
Нясвіж, XVII стагоддзе (Т. Макоўскі)
Але ж езуіты былі супраць! Кампана запускае бюракратычную машыну, маўляў, такое рашэнне — заснаваць новы калегіум — можа прыняць толькі генерал ордэну. Але, каб канчаткова не псаваць адносіны з уплывовым магнатам, Кампана накіроўвае ў Нясвіж інспекцыю для праверкі месца заснавання будучага калегіума.
Так склалася, што інспекцыя прыехала ў Нясвіж, калі Сіротка з яго выехаў у пілігрымку. Інспектары паглядзелі ўсё і заключылі: тут жывуць адны «ерэтыкі», сам горад ахарактарызавалі як «прытон». Карацей, езуіты адмовілі ў фундацыі калегіума у Нясвіжы. Фармальная прычына — непрэзентабельны Нясвіж, але сапраўдная — кадравы крызіс. У ордэна папросту не хапала людзей, каб забяспечыць працу новага калегіума.
Адмова езуітаў напаткала Сіротку ў Італіі, ён быў абураны і не хаваў свайго расчаравання.
Сіротка піша Папе… і не толькі
Адступаць ад сваіх намераў заснаваць у родным Нясвіжы калегіум езуітаў не ўваходзіла ў планы Радзівіла. Ён сядае за лісты і піша, і піша… Кола адрасатаў шырокае! Спачатку Рымскаму Папе Рыгору ХІІІ і дзяржаўнаму сакратару Святога Прастола кардыналу Таламеа Галіа з просьбай падтрымаць яго ініцыятыву. Затым — генералу ордэна Аквавіва.
У лісце да галоўнага езуіта ён прывёў пераканаўчыя аргументы, чаму калегіум павінен з’явіцца ў Нясвіжы. Па-першае, гэта прынесла б велізарную карысць касцёлу. Па-другое, адмова прынесла яму глыбокі смутак, бо тут адчуваецца пагарда да яго краю. Па-трэцяе, ён заявіў: калі калегіум не з’явіцца, ён палічыць гэта за пранырлівыя хітрыкі д’ябла. Гэты ліст дайшоў не толькі да генерала ордэна, але яшчэ і да віленскіх езуітаў з прыпіскай аб тым, што некаторыя чальцы ордэна загразлі ва ўласнай пыхлівасці. Пісаў Сіротка і да інспектараў, якія былі ў Нясвіжы, і да правінцыяла…
Нясвіжскі касцёл, ХІХ стагоддзе
Радзівіл сваімі лістамі паставіў на вушы ўвесь ордэн. Спалоханы тонам радзівілаўскіх слоў, са страхам ад магчымых наступстваў у выпадку адхілення фундацыі, Кампана прапанаваў генералу ордэна ўсё ж даць згоду. Скарга піша новы ліст, дзе гэтак сама красамоўна апісвае Нясвіж і карысць ад калегіума.
Згода!.. ці колькі каштавалі Сіротку езуіты
Усё вырашылася пазітыўна, калі Радзівіл ужо вярнуўся ў Нясвіж, а потым сустрэўся асабіста з Кампана. На сустрэчы ў жніўні 1584 года былі абмеркаваныя дэталі фундацыі.
Мікалай Радзівіл Сіротка
Што атрымалі езуіты ад Сіроткі? О, падтрымка была шчодрай!
На патрэбы калегіума Радзівіл перадаваў новапабудаваны парафіяльны касцёл, вылучаў зямлю ў горадзе для будаўніцтва калегіума. Акрамя таго на утрыманне езуітам пераходзілі зямельныя ўгоддзі — Ліпская воласць з мястэчкам Ліпск, вёскамі Тухавічы, Свяціца, Навасёлкі, Радзяловічы, Заліпенне, Залужжа, Рудава і Ужанка.
На працягу чатырох гадоў Радзівіл абяцаў вылучыць калегіуму 8 тысяч злотых, і яшчэ 4 дадатковыя тысячы на касцёл і яго аздабленне. Разам з тым, езуітам было дазволена карыстацца радзівілаўскімі млынамі і вудзіць рыбу у ставе каля замка, а яшчэ перадавалася ў распараджэнне 25 валок гарадской зямлі.
Фундацыя была зацверджаная 4 лютага 1585 года каралём Стэфанам Баторыем. Сказаць, што падтрымка істотная — нічога не сказаць, гэта каласальныя інвестыцыі: грашовыя, зямельныя, маёмасныя…
Езуіты зноў незадаволеныя
На гэты раз айцам з Таварыства Ісуса прыйшоўся не даспадобы парафіяльны касцёл. Кампана, агледзеўшы амаль дабудаваны храм, выказаўся, што гэты касцёл зусім не пасуе езуітам.
Справа ў тым, што храм меў традыцыйную для той эпохі ў Вялікім Княстве Літоўскім кампаноўку: у плане ён уяўляў грэчаскі крыж з дзвюма сіметрычнымі дабудаванымі вежачкамі абапал фасаду. Гэта надавала святыні абарончыя рысы і хутчэй нагадвала праваслаўную царкву, чым каталіцкі касцёл ордэна езуітаў. Да крытыкі далучыўся і брат Сіроткі віленскі біскуп Юры Радзівіл.
Нясвіж, Фарны касцёл (1894)
Сам Сіротка апраўдваўся, што яго не было ў Нясвіжы, пакуль узводзіўся храм, а пры будаўніцтве былі дапушчаны некаторыя памылкі. Радзівіл пачаў сур’ёзна разглядаць магчымасць разборкі ўжо амаль скончанага храма. Да таго ж, і яму цяпер амаль дабудаваны касцёл падаваўся не надта прэзентабельным.
Разабраць амаль гатовы храм і ўзвесці новы — справа сапраўды сур’ёзная, якая вымагала не толькі волі, але і фінансаў. Два гады прымалася рашэнне, але ўрэшце на пачатку 1586-га году Сіротка наважваецца на перабудову. Новая святыня ўзводзілася ўжо па езуіцкаму праекту.
Прыязджаюць італьянцы, але Сіротка ўсё кантралюе сам
Каб распрацаваць новы праект, улетку 1586-га года у Нясвіж прыбыў езуіцкі архітэктар Джавані Марыя Бернардоні. Тут яго чакала пасада галоўнага архітэктара і кіраўніка будаўніцтва касцёла Божага Цела. Бернардоні быў дасведчаным, праходзіў практыку і набіваў руку на калегіумах у Рыме, Фларэнцыі, Арбруца.
Джавані Марыя Бернардоні.
Бернардоні бярэцца за працу і складае праект, які зацвярджаюць у Рыме. На гэты раз айцоў-езуітаў усё задавальняла. А досыць хутка, 14 верасня 1587 году, біскупам Юрыем Радзівілам быў закладзены краевугольны камень новага касцёла. Напачатку 1588-га году ўжо стартавалі і будаўнічыя працы. Для свайго касцёла Сіротка выпісаў некалькіх італьянскіх рамеснікаў, бо лічыў іх найлепшымі спецыялістамі ў галіне будаўніцтва. Адтуль, з Італіі, прывозіліся і некаторыя элементы аздобы.
Не бракавала на будоўлі і сродкаў. Радзівіл вылучыў на рэалізацыю гэтага праекта 10 тысяч злотых, абяцаючы выплаціць іх шасцю долямі да 1592-га году. Пазней ён падтрымаў новы касцёл яшчэ трыма тысячамі злотых. Пры гэтым грошы магнат пералічваў дбайна і ў тэрмін. А гэта дазволіла досыць хутка скочыць будаўніцтва. На самой справе падобная акуратнасць у вылучэнні сродкаў была рэдкасцю ў тыя часы, будоўлі зацягваліся на дзесяцігоддзі…
Грошы Радзівіл выдаткоўваў не малыя і з адказнасцю, таму меў поўнае права ўмешвацца ў ход будаўніцтва. Пры гэтым кампетэнцыі яго дазвалялі гэта рабіць прафесійна. Таму ў праект зазіраў Сіротка часта. Канешне ж, касцёл Божага Цела меўся быць не проста езуіцкай бажніцай, а галоўным храмам у яго ўладаннях, у якім, акрамя ўсяго, павінна была з’явіцца фамільная крыпта-пахавальня. Фактычна Радзівіл навязаў езуітам канцэпцыю касцёла больш маштабнага і пышнага, чым яны пажадалі б сабе самі.
Крыпта Радзівілаў
Напрыклад, дзякуючы парадам Сіроткі, над касцёлам з’явіўся купал, які ён бачыў у італьянскіх цэрквах. Езуіты ставіліся да гэтага скептычна, маўляў, паўночны клімат не спрыяе. Але Сіротка пераканаў і купал з’явіўся.
Шэсць гадоў будоўлі: вынік быў уражальны
У другой палове 1593-га касцёл Божага Цела быў ужо ў асноўным гатовы і 1 лістапада ў ім магла быць адпраўлена першая імша. Канчатковае асвячэнне храма здзейсніў папскі нунцый Клаўдзіа Рангоні 7 кастрычніка 1601 года. Эфект, якога ўдалося дасягнуць Бернардоні і яго паплечнікам, быў уражальны!
Выгляд касцёла, 1604 год
Трохнефавы храм у форме лацінскага крыжа з купалам на трансепце і прыгожым бязвежавым фасадам быў, як прынята лічыць, першай барочнай культавай пабудовай у Рэчы Паспалітай і адзін з першых барочных будынкаў на свеце. У Нясвіжы. Месцы, якое езуіцкія інспектары спачатку вельмі моцна недаацанілі. Пасля гэтага стылю барока было запалена зялёнае святло, на землях Вялікага Княства Літоўскага і Польшчы ён стаў пашырацца.
***
Вось ужо больш за чатыры сотні год барочны купал ўзвышаецца над горадам… Касцёл Божага Цела — шчодры і дарагі падарунак, які зрабіў нашаму краю Мікалай Радзівіл Сіротка. Вернемся зноў ў ХІХ стагоддзе. Выходзячы з касцёла, Уладзіслаў Сыракомля напісаў: «Дык ушануйма ж вечную цішу памерлых, а вяртаючыся назад і праходзячы каля труны Мікалая Крыштофа, возьмем сабе хоць крышку дабраты і высакародства гэтага пана». Гэта будзе справядліва. Такія «падарункі», як касцёл у Нясвіжы, мала хто рабіў.
Памятная пліта ў гонар Мікалая Радзівіла Сіроткі