«Італьянец па крыві і ліцьвін па духу». Міхал Эльвіра Андрыёлі

Ён мог весці бесклапотнае жыццё італьянскага мастака, але гарачае сэрца ліцьвіна прывяло яго да паўстання. У дзень памяць Міхала Андрыёлі прасочым ягоны насычаны лёс. 

Міхал Эльвіра Андрыёлі. Аўтар Я. Галявінскі, 1880

Міхал Эльвіра Андрыёлі. Аўтар Я. Галявінскі, 1880

Бацька Міхала служыў у арміі Напалеона

Франчэска Андрыёлі (1794-1861) нарадзіўся на поўначы Італіі. У 1812 годзе ён ваяваў у Вялікай арміі Напалеона, за што быў узнагароджаны ордэнам Ганаровага легіёна. Пазней старэйшы Андрыёлі трапіў у расійскі палон. Вяртаючыся з палону ў 1818 годзе, асеў у Вільні, дзе распачаў новае жыццё. У 1827 прыняў расійскае падданства і ажаніўся.

Франчэска і Петранэля Андрыёлі мелі пяцёра дзяцей. Міхал Эльвіра Андрыёлі, якому было наканавана праславіць сям’ю, быў чацвёртым з іх. Ён нарадзіўся ў 1836 годзе ў Вільні.

Андрыёлі старэйшы адправіў сына вучыцца медыцыне. Але той не паслухаўся

Бацька марыў, каб Міхал атрымаў медыцынскую адукацыю, а разам з ёй, верагодна, «нармалёвую» прафесію. З такімі пажаданнямі ён адправіў сына навучацца на спецыяльных курсах у Маскве. Але душа маладзёна прагнула творчасці. Праз год ён наважыўся пайсці супраць бацькоўскай волі і паступіць у Маскоўскую вучэльню жывапісу, скульптуры і дойлідства. У 1858 годзе Міхал Эльвіра Андрыёлі атрымаў дыплом Акадэміі мастацтваў Санкт-Пецярбурга.

У 1858 годзе малады мастак вяртаецца да Вільні, дзе на публічнай выставе экспануе адзін са сваіх першых твораў – «Бітву ліцвінаў з крыжакамі».

У Рыме пасябраваў з сынам Адама Міцкевіча

У 1859 годзе Міхал Андрыёлі скіраваўся ў Рым, дзе ўдасканальваў здольнасці ў Accademia di San Luca. Менавіта ў Рыме Андрыёлі пазнаёміўся з сынам Адама Міцкевіча, Уладзіславам, з якім яны сталі добрымі сябрамі.

Вось што піша пра прыезд Андрыёлі ў Рым гісторык Уладзімір Арлоў:

« Мне ўяўляецца, як агаломшыў яго прыезд у 1860-м на радзіму бацькі, каб працягваць мастацкую адукацыю ў славутай Акадэміі сьвятога Лукі ў Рыме. Паўднёвае сонца, насычаныя колеры, шматлікія маляўнічыя помнікі былых стагодзьдзяў... Але думка пра тое, што гэтая зямля можа стаць новай Айчынай, толькі мільганула й растала лёгкай аблачынкаю. Домам была Літва-Беларусь, а родным горадам — любая Вільня, у лябірынце чыіх вулачак заблукаўшы, можна, здаецца, сустрэць самога сябе. Яны ўсё больш уладна клікалі назад. Пагатоў сябры рыхтавалі там паўстаньне супроць расейскага прыгнёту».

Сам мастак зафіксаваў у сваіх нататках:

«Аглядаючы з гары святога Пятра Рым, я неспадзявана засумаваў па Вільні так моцна, што паўсталі ўваччу родныя гаі, пагоркі і пясчаныя сцежкі».

Вясной 1863 года Андрыёлі прысягае на вернасць паўстанню

Пра абстаноўку на радзіме, што становіцца ўсё больш гарачай, Андрыёлі даведваўся з сяброўскіх лістоў. Мастак не мог заставацца бяздзейным, ён вярнуўся ў Літву і вясною 1863-га прысягнуў на вернасць паўстанню.

«Андрыёлі падзяляў погляды таго крыла патрыётаў, якіх называлі «чырвонымі» — Кастуся Каліноўскага, Валера Ўрублеўскага, яшчэ аднаго італійца па крыві і ліцьвіна па духу Ахіла Банольдзі, якія марылі не пра аднаўленьне Рэчы Паспалітай, а пра дэмакратычныя зьмены, у выніку якіх народы гэтай былой дзяржавы здолеюць самі вырашаць свой лёс», — зазначае Уладзімір Арлоў.

"Атака паўстанцаў". Міхал Андрыёлі 

"Атака паўстанцаў". Міхал Андрыёлі 

Міхал Андрыёлі ўзначаліў атрад паўстанцаў, з якім пазней перайшоў пад кіраўніцтва аднаго з кіраўнікоў паўстання Людвіка Нарбута. У тым жа атрадзе змагаўся і Францішак Багушэвіч.

Глядзіце таксама

Людвік Нарбут быў забіты 4 траўня 1863-га. Трагедыя стала асновай сюжэту аднаго з найбольш знакамітых твораў Андрыёлі «Смерць Людвіка Нарбута каля Дубічаў».

Міхал Андрыёлі, «Смерць Людвіка Нарбута каля Дубічаў»

Міхал Андрыёлі, «Смерць Людвіка Нарбута каля Дубічаў»

Спадар Арлоў падзяліўся асабістымі ўражаннямі наконт гэтай працы: «Невялікі аддзел інсургентаў вядзе жорсткі бой з шматкроць большымі сіламі расейскіх карнікаў. Поплеч з шляхцічамі б’юцца з ворагам і сяляне ў кажушках. Цяжка параненага камандзіра паўстанцы на руках нясуць у лес. Яго пакідаюць апошнія сілы, але іх яшчэ стае на тое, каб рука ня выпусьціла пісталета. Твор з разраду тых, у якія ў дзяцінстве мне хацелася трапіць, каб дапамагчы “нашым”».

Пасля паразы паўстання быў арыштаваны, але здолеў збегчы

Пасля паразы паўстання Андрыёлі быў вымушаны хавацца за іншымі прозвішчамі – назваў сябе Маліноўскім, Бжазоўскім. Расійцы ўсё ж схапілі яго. Але ў лютым 1864 «па апоўдні, падчас агульнага шпацыра пад вокам варты» Андрыёлі ўцёк з няволі, і праз Вільню, Рыгу, Капенгаген дабраўся да Лондану, а адтуль у чэрвені пераехаў у Парыж.

Галоўнай тэмай творчасці мастка ў эміграцыі было паўстанне.

Па вяртанні на радзіму ізноў быў схоплены і сасланы

«Душа мастака бунтавала супроць спакойнага жыцця ў замежжы. Ён кінуў выклік лёсу і перайшоў расейскую мяжу, але апынуўся ў руках жандараў», — піша Уладзімір Арлоў.

Мастака выдаў паліцыі кантрабандыст, які перавозіў Андрыёлі да Хоціма. Паўстанец ізноў спрабаваў збегчы, але гэтым разам яму не пашчасціла. Ён быў схоплены, збіты і перавезены ў Вільню, дзе чакаў прысуду.

«За збройны ўдзел у паўстанні, выкананне абавязкаў камісара рэвалюцыйных уладаў у Ковенскай губерніі» Міхал Эльвіра Андрыёлі быў пазбаўлены ўсіх правоў і асуджаны на 15 гадоў катаргі. Крыху пазней прысуд змянілі на высылку.

У верасні 1868 Андрыёлі прыбыў у Вятку (сёння Кіраў), дзе прабыў тры гады, да памілавання.

У высылцы Андрыёлі распісваў цэрквы. Яго памочнікам быў мастак Васняцоў

У высылцы Міхал Андрыёлі ратаваўся творчасцю. Ён распісваў цэрквы, у прыватнасці катэдральны сабор. Таксама Андрыёлі даваў урокі маладым мясцовым мастакам – Віктару і Апалінарыю Васняцовым, якім было наканавана стаць сусветна вядомымі.

Віктар Васняцоў казаў: «Дзіўныя справы здараюцца ў нас на Русі. Мне, напрыклад, дапамаглі прасунуцца ў мастацтве польскія патрыёты, высланыя ў Вятку».

І яшчэ з ягоных успамінаў: «Андрыёлі, прагледзеўшы прынесеныя мною малюнкі, запрасіў дапамагаць яму ў працы. У нас неўзабаве ўсталяваліся сяброўскія адносіны. Аднойчы Андрыёлі сказаў мне: «Навошта вы рыхтуеце сябе да святарскага сану? Святароў і без вас шмат, а з мастацкай здольнасцю людзей значна менш. Кідайце семінарскія заняткі і адпраўляйцеся ў Акадэмію мастацтваў у Пецярбургу. Там вы навучыцеся ўсяму, што трэба ведаць мастаку».

У 1871 Андрыёлі быў памілаваны. Але жыць на радзіме яму забаранілі

Пасля высылкі Міхал Андрыёлі, маючы забарону на пражыванне ў беларускіх землях, пераязджае ў Варшаву.

Міхал Андрыёлі, ілюстрацыя да паэмы "Пан Тадэвуш"

Міхал Андрыёлі, ілюстрацыя да паэмы "Пан Тадэвуш"

«У той час мастак стварыў ілюстрацыі да паэмаў Адама Міцкевіча «Конрад Валенрод» і «Пан Тадэвуш», да кніг Уладзіслава Сыракомлі, Язэпа Крашэўскага, Элізы Ажэшкі. З-пад ягонага пэндзля і алоўка выходзяць партрэты Адама Міцкевіча, Тадэвуша Касцюшкі, Яна Снядэцкага, Францішка Багушэвіча, з якім Міхал у 1863-м ваяваў у адным аддзеле. Вабіла мастака і даўняя гісторыя, адлюстраваная на карцінах «Смерць князя Кейстута», «Бітва ліцьвінаў з крыжакамі», «Гусляр», «Хрышчэнне ліцьвінаў», — піша Уладзімір Арлоў.

Міхал Андрыёлі, ілюстрацыя да паэмы "Пан Тадэвуш"

Міхал Андрыёлі, ілюстрацыя да паэмы "Пан Тадэвуш"

Цікава, што летам 1872-га Андрыёлі па сваёй волі вяртаўся ў месца высылкі – Вятку – каб завершыць працу па аздабленню цэркваў.

Ілюстрацыі да «Пана Тадэвуша» былі высока ацэненыя крытыкамі, але сам Андрыёлі лічыў, што яны яму не ўдаліся: «Я гэта рабіў пры ложку маці, якая памірала, і незадоўга пасля страты дзіцяці».

Стаў вядомым і запатрабаваным еўрапейскім мастаком

У сакавіку 1883 года Андрыёлі быў запрошаны ў Парыж, дзе заключыў пагадненне аб супрацоўніцтве з найбуйнейшымі французскімі выдавецтвамі. Ён ілюстраваў кнігі Віктора Гюго, Уільяма Шэкспіра, Аляксандра Дзюма, Ганса Хрысціяна Андэрсана.

Міхал Андрыёлі памёр у 1893 годзе, у шпіталі горада Налэнчаў, што пад Варшавай.

«Лёс адмераў яму крыху болей за паўстагодзьдзя. Героямі ягоных твораў найчасьцей былі асобы, надзеленыя шляхетным, рыцарскім духам. Па-рыцарску пражыў сваё кароткае вірлівае жыцьцё і сам Міхал Эльвіра Андрыёлі. Італіец, якога Беларусь зрабіла сваім мастаком», — надзвычай трапна заўважаў Уладзімір Арлоў.