Выстава Сергіевіча і Сеўрука: вяртанне класікі

Адкрываць спадчыну заходнебеларускай мастацкай школы міжваенных дзесяцігоддзяў у нас пачалі ў 2009-м. Тады Нацыянальны мастацкі музей паказаў збор твораў часткі яе прадстаўнікоў. І вось зараз новая імпрэза.

На выставе

На выставе

15 снежня тамсама адчынілася экспазіцыя двух лепшых мастакоў «польскай» часткі Беларусі — Пётры Сергіевіча і Міхася Сеўрука: 150 твораў з прыватных калекцый.

На вернісажы выступалі акадэмік Радзім Гарэцкі, мастацтвазнаўца Таццяна Гаранская, куратар паказу Вольга Архіпава, найбуйнейшы калекцыянер работ мастакоў — Ігар Бархаткоў. Прыгадвалі, як у 1960-я разгарнуліся пошукі і збіранне іх твораў. Як паступова яны траплялі ў экспазіцыі дзяржаўных музеяў: прыкладам, Сеўрука — у Нясвіжскі гісторыка-краязнаўчы музей, у горад, дзе мастак доўгі час жыў і працаваў.

Але працэс вяртання спадчыны Сергіевіча і Сеўрука ў лепшыя беларускія калекцыі ішоў няроўна. Напрыклад, па смерці мастака-адраджэнца Яўгена Куліка іх творы з яго збору былі прапанаваныя ў дзяржаўныя музеі, прыгадвае Ігар Бархаткоў,  апошнія адмовіліся набываць карціны і графіку. І работы разляцеліся па прыватных калекцыянерах.

Фармальная прычына: той жа Сергіевіч амаль усё творчае жыццё правёў і працаваў у Вільні. Літоўскі мастак? Які падпісваў усе работы па-беларуску. Які, падобна Матэйку ў Польшчы, распачаў накірунак беларускай гістарычнай карціны, у прыватнасці, серыю пра Кастуся Каліноўскага. І які напрыканцы 1930-х працуючы ў Віленскім Беларускім музеі, па яго закрыцці Саветамі, дамогся перадачы ў Мінск адзінага вядомага на сёння прыжыццёвага партрэта Льва Сапегі. Нарэшце той, які, следам за Максімам Багдановічам, закрануў скразную тэму непрытульнасці беларусаў на роднай зямлі пад чужой уладай («Шляхам жыцця», 1934).

serhievicz_szljaham_zyccja_1934.jpg

У паэта:

Ёсць на свеце такія бадзягі,

Што не вераць ні ў Бога, ні ў чорта.

Ім прыемны стракатыя сцягі

Караблёў акіянскага порта.

(«Эмігранцкая песня», 1914)

Так і творы двух мастакоў — Міхася Сеўрука, з яго неарэнесансавай скульптурнай формай, І Пётры Сергіевіча, тонкага песняра настрояў, дагэтуль — часткова «бадзягі».



Але зараз, да 23 студзеня 2017 года, з  жывапісам і графікай Сеўрука і Сергіевіча, работамі, недаступнымі ў іншы час (бо захоўваюцца ў прыватнікаў), можна азнаёміцца ў музеі. А чытачам «НЧ» нагадаем: цудоўныя нарысы пра творчасць абодвух можна прачытаць у першым выданні «Бібліятэчкі Новага Часу» — «Крэскі да партрэтаў мастакоў з Заходняй Беларусі» (2013) нашага заўчасна памёрлага аўтара — Сяргея Гваздзёва.

Фота Алега Радкевіча