Пяць адрозненняў «Камяніцы-2017» (+ фота і відэа)
У Музеі народнай архітэктуры і побыту пад Мінскам 16 верасня прайшоў
дзявяты фестываль «Камяніца». Чым ён розніўся ад васьмі папярэдніх?
Сёлетняя “Камяніца” стала для мяне восьмай. Першую прапусціла, бо на той момант не была ў Беларусі. А да таго працавала ў Музеі народнай архітэктуры і побыту цэлы год. Гэта вельмі шмат для 20-гадовай дзяўчынкі. Таму магу драць цяльняшку на грудзях: і музей, і фестываль мне як родныя. Дык ці розніцца чымсьці сёлетні фэст ад папярэдніх? Натуральна!
Адрозненне першае: моцны ўхіл у электронную музыку
Сёлетнімі хэдлайнерамі сталі
Theodor Bastard (Расія) і Onuka (Украіна). Павінны былі граць яшчэ Shuma
(Беларусь), але праз тэхнічныя накладкі іх выступ скасавалі. Усе тры гурты
міксуюць фолк з электронікай. З аднаго боку, хто зараз не міксуе? Электронная
музыка ў модзе, народныя матывы таксама, выніковы прадукт просіцца сам сабой…
На “Камяніцы” і раней гралі “электроншчыкі”, але, каб два адразу, і гурты такога
ўзроўню — не было. Атрымалася амаль клубная дыскатэка на вольным паветры. Мне
здаецца, такі фармат прыцягнуў на “Камяніцу” новую публіку, якая проста “на фолк”
не паехала б.
Адрозненне другое: удзел аўтэнтычных гуртоў
Фактычна сёлета ў межах
“Камяніцы” праект “Традыцыя”
арганізаваў фестываль у фестывалі: прайшоў канцэрт “Аўтэнтычныя спевы Палесся”.
Выступіў дуэт Еўдакіі Зіновіч і Фёдара Булыгі з вёскі Вулька пад Драгічынам і трыа
“Чабатухі” (Надзея Шылавец, Венера Пакіпіч і Антаніна Бобрык) са Сташанаў на
Піншчыне.
З дуэтам арганізатар імпрэзы Сяржук Доўгушаў пазнаёміўся падчас ваджэння Кусты на Троіцу ў вёсцы
Церабень Пінскага раёна, куды пара завітала ў госці
(гурт з Церабня нядаўна выступіў
на Спеўным сходзе ў Мінску). “Чабатухі” ж — старыя знаёмыя Спеўнага сходу,
выступалі ў Мінску ўвесну.
Як ні дзіўна, сёлета аўтэнтычныя выканаўцы завіталі на
“Камяніцу” ўпершыню. Раней выступалі гурты-пераймальнікі, гурты-інтэрпрэтатары,
але ўласна носьбіты фальклору — ні разу.
Адрозненне трэцяе: менш апранутых у традыцыйныя строі
Сёлета не было дармовага ўваходу для людзей у строях. Арганізатары
спадзяваліся, што гэта не паўплывае на колькасць наведвальнікаў у традыцыйным
адзенні.
Статыстыкі, канечне, няма, але візуальна ўсё ж здалося, што “прыстроеных”
было менш, чым у мінулыя гады. Затое тыя, што былі, карысталіся падвышынай
увагай фатографаў. Мабыць, паўплывала яшчэ халаднаватае надвор’е і людзі
вырашылі пакінуць святочнае адзенне дома.
Ды і не склалася ў нас яшчэ культуры нашэння традыцыйнага адзення “проста так”. Тут вам не Скандынавія! Дзеля дармовага ўваходу апрану, а інакш — навошта?
Адрозненне чацвёртае: тэхнічныя накладкі
Канечне, і ў мінулыя гады здаралася ўсякае. Але сёлета па
тэхнічных прычынах выступ “Рады” з малой сцэны быў перанесены ў будынак царквы
на экспазіцыйным сектары “Цэнтральная Беларусь”, а канцэрт гурта Shuma так і не
адбыўся (за што арганізатары аператыўна выбачыліся ў сацсетках).
Гурт Shaman Jungle на галоўнай сцэне наладжваў гук хвілін 20, і да самага канца выступу прасіў гукарэжысёра памяняць то тое, то гэта. Гурты-пераймальнікі на малой сцэне, здавалася, больш арганічна слухаліся б увогуле без мікрафонаў.
Адрозненне пятае: атмасфера
Можа, я старэю, канечне. Але было неяк сумна. Драйв
папярэдніх “Камяніц” кудысьці падзеўся. Асаблівых карагодаў пад сцэнай ніхто не
заводзіў. Беларуская карчма, што абяцала нацыянальныя напоі, была зачыненая на
спецабслугоўванне. Надвор’е — зусім не сонечнае, у параўнанні з папярэднімі
фестывалямі дык можна сказаць нават, што пахмурнае і халаднаватае. Абяцаную
арганізатарамі ежу неяк даволі хутка з’елі. Міліцыя стаяла пад кожным кустом.
Але ж адфестывалілі! І на дзясятую, юбілейную, “Камяніцу” абавязкова паедзем!
Відэа аўтаркі, фота Паўла Аксіновіча