Актрыса Купалаўскага — пра новую трупу: Абслугоўваюць уладу, і ім будзе за гэта сорамна
«Свабодныя купалаўцы» не аформленыя ў трупу юрыдычна, але як творчы калектыў аднадумцаў існуюць і дзейнічаюць. Так, з фізічнымі цяжкасцямі, з эмацыйнымі перагрузкамі. Тым не менш акцёры працуюць, іх спектаклі і кліпы на ютьюбе чакаюць і глядзяць дзясяткі тысяч гледачоў. Менавіта так — дзесяткі тысяч. Напрыклад, першую частку новага видеоспектакля «Страх» па п'есе Б. Брэхта ў пастаноўцы Мікалая Пінігіна паглядзела каля 50 тысяч чалавек. Яшчэ адзін спектакль «здадзены», рыхтуецца да выхаду наступны... Таму з адной з найстарэйшых акторак трупы былога Купалаўскага тэатра, заслужанай артысткай Наталляй Качатковай «Народная Воля» сустрэлася, калі тая была ў прыпаднятым настроі.
— Як асабіста вы
прымалі рашэнне аб тым, каб сысці з тэатра? Вы ж чалавек старэйшага пакалення,
прапрацавалі ў Купалаўскім 50 гадоў. У гэтым узросце ўжо, як кажуць, і сцены
трымаюць.
— Калі ў канцы
жніўня скончыўся адпачынак і я прыйшла ў тэатр і даведалася пра падзеі ў Мінску
і пра тое, што бесцырымонна звольнены наш дырэктар Павел Паўлавіч Латушка, у
мяне і думкі не было заставацца. Але потым, прызнаюся, у душы пачаліся ваганні... Мне раптам стала страшна, бо ў нас такі калектыў, такі тэатр! Але на сходзе
выступіў Мікалай Мікалаевіч Пінігін. Ён сказаў: «Я сыходжу. Але гэта не
значыць, што вы павінны ісці за мной. Кожны вырашае сам за сябе». Ну тут
ужо двух меркаванняў быць не магло: без Пінігіна заставацца ў тэатры было
бессэнсоўна. Ён наш лепшы рэжысёр. Карацей, я напісала заяву. І мне стала так
лёгка, так на душы чыста. Больш ніякія сумневы і шкадаванні мяне не раздзіралі.
— Нездарма
кажуць, што шчасце — гэта чыстая сумленне.
— Іншага шляху
быць не магло.
— А якія
аргументы выстаўлялі тыя акцёры, якія засталіся?
— Адна акторка
моцна ўпірала на тое, што мы некультурна паводзілі сябе з міністрам, што не
выслухалі яго. Гэта яшчэ больш пераканала мяне ў правільнасці майго рашэння:
людзі нават не зразумелі, што справа зусім не ў міністры, у нейкім чыноўніку.
— Але антаганізму
адзін да аднаго вы тады яшчэ не адчувалі?
— Мы і цяпер, у
прынцыпе, яго не адчуваем. А вось тыя, што засталіся, нашы былыя калегі,
паводзяць сябе, я лічу, непрыстойна. З нашага боку ў іх адрас не прагучала
ніводнага зняважлівага слова. Кожны зрабіў свой выбар. Што ж вы атрутай
зыходзіце?
— Там цяпер
галоўны рупар «праведнага гневу» акторка Вольга Няфёдава?
— І не толькі.
Давалі інтэрв'ю і іншыя. Прычым прыніжальныя інтэрв'ю: маўляў, жадаеце іграць у
падваротні —калі ласка. Ну а пра Олю... Столькі гадоў разам працавалі, і я нават
не меркавала, колькі ў чалавеку тоіцца фанабэрыстасці.
— Цікава, на які творчы працэс яны разлічваюць? Хто будзе ставіць ім новыя спектаклі?
— У тым і справа.
Мяне ўразіла, як Аўсяннікаў на сходзе з Лукашэнкам прасіў: «Нам бы парачку
рэжысёраў». А Лукашэнка адказваў у тым сэнсе, што давайце шукайце самі, са
сваіх. Гэта значыць ясна, што чалавек нічога не разумее ў тэатральнай справе.
Ды і хто будзе ставіць на ролі глыбока узроставых акцёраў?.. Так што цяпер яны,
па сутнасці, проста абслугоўваюць уладу, і калі-небудзь ім будзе за гэта
сорамна.
— І я веру, што
ход гісторыі не спыніць. Але каласальныя ахвяры — ці жарт, страціць Купалаўскі
тэатр! Добра, што вы знаходзіце магчымасць працаваць.
— Мы вось
толькі-толькі выйшлі з новых здымак, але фільм (а здымалі менавіта фільм) цяпер
на мантажным стале. Які — даведаецеся пазней, усяму свой час.
— Як настрой у
Мікалая Пінігіна?
— Ён малайчына. З
верай у будучыню і з вялікімі планамі — гэта важна.
— Планы звязаны
са «Свабоднымі купалаўцамі»?
— Ну вядома.
— Вы лавілі сябе
на думцыцы, што проста хочацца зайсці ў будынак тэатра?
— Нядаўна ехала з
мужам міма на машыне. Ён пытаецца: «Ёкае сэрца?» Не! Зусім не ёкае. Самой
дзіўна. Калі сыходзіла з тэатра, я нават у грымёрку сваю не зайшла, не забрала
рэчы. Не магла, усё раптам стала чужым. А цяпер яшчэ і затаптанае. Прыйшоў
Лукашэнка — і ў вулічным абутку на сцэну! Што, месца мала? Сцэна — месца святое.
— Наталля
Рыгораўна, калі я рыхтавалася да сустрэчы, хацела пабольш прачытаць аб вашай
сям'і. Бо ваш бацька — Рыгор Аляксеевіч Качаткоў, народны артыст Узбекскай ССР
і народны артыст БССР — служыў пасля вайны ў нашым Рускім тэатры імя Горкага. І
ваша мама Марыя Кузьменка там служыла. Але ў інтэрнэце пра іх амаль нічога
няма — эпоха была іншая.
— Тата, на жаль,
даволі рана сышоў, я яшчэ і дыпламаванай артысткай не стала, толькі вучылася.
Сэрца... Тэатральны лёс паматаў яго па краіне. Падчас вайны працаваў у
Ташкенце, а пасля у Маскве ў тэатры Савецкай Арміі. Але яны з'ехалі з сталіцы.
Я да праўды не змагла дакапацца, але мама распавядала (хоць мне цяжка ў гэта
паверыць цяпер), што на ад'ездзе настаяў менавіта тата, які казаў ёй: «Я тут, у
Маскве, памру». Што там адбылося? Ён баяўся палітычных рэпрэсій? Сямейная
таямніца.
— Спачатку вы
былі занадта маладыя, а потым мама, хутчэй за ўсё, не хацела ўспамінаць.
Знаёмая сітуацыя.
— Мама распавядала,
што Рыгор Качаткоў быў такі папулярны, што прыхільніцы адрывалі гузікі ад яго
паліто і пінжакоў. Гэта былі 1950-я гады. Ён быў вельмі абаяльны, сын
памешчыка, сям'ю якога разбурыла рэвалюцыя. Яго бацькі ўсё кінулі і ўцяклі ў
Маскву, каб згубіцца. Жылі вельмі цяжка. Мая бабуля, напрыклад, памірала,
лежачы на велізарным куфры, у якім пасля яе смерці знайшлі кучу абмылкаў — вось
што робіць з чалавекам галеча. Вядома, тата ўсё жыццё хаваў сваё паходжанне.
— Тата паспеў
убачыць вас у спектаклях?
— Толькі ў
студэнцкіх і студыйных, на прафесійных падмостках, на жаль, не. Але ён,
вядома, цікавіўся маёй вучобай, рабіў заўвагі: «Не пераціскай, не старайся
ты так моцна!» Сам ён на сцэне быў вельмі арганічны.
— А вас пасля
дыплома адразу запрасілі ў Купалаўскі тэатр?
— Так, але ў мяне
быў выбар: запрашалі яшчэ ў абласны тэатр імя Якуба Коласа ў Віцебск. Але я не
палюбіла гэты паўночны горад, мне ён чамусьці заўсёды здаваўся занадта
ветраным.
— Хто з рэжысёраў
быў, як гаворыцца, вашай пуцяводнай зоркай?
— Мабыць, мне
такога шчасця не выпала. У Валерыя Раеўскага я іграла больш, у Мікалая Пінігіна
менш. Але калі ў тэатры не было працы, я хадзіла на агучку на тэлебачанне, не
гультаявала. Хоць у апошнія гады ў мяне былі дзве ролі ў спектаклях, якія я
вельмі любіла: «Зямля Эльзы» і «Ювелір». Зноў пачаўся плённы
перыяд. І... хутка скончыўся.
— Вы лічыце, што
трупа ўжо не вернецца ў гістарычны будынак?
— Цяжка сказаць.
За сябе я не перажываю. Я вельмі перажываю за нашых маладых, 30-40-гадовых
акцёраў. Я бясконца іх паважаю, вельмі люблю. Цяпер ім трэба выстаяць. Веру: у
іх потым усё складзецца, усё будзе ў поўным парадку. Падабраліся такія
выдатныя, таленавітыя хлопцы!
— Дзякуй рэжысёру
Пінігіну, гэта яго праца.
— Безумоўна.
Дзіўна, які ў нас калектыў! Цяпер вось сустракаемся, здымаем у холадзе да ночы — вельмі цяжка. Але зносіны прыносіць такую радасць, такую ўзаемную любоў! Мы
адчуваем вялікую павагу адзін да аднаго. Я думаю, што калі б не здарыўся наш
сыход, то мы, напэўна, ніколі не змаглі б так моцна адчуваць, так шчыра адзін
пра аднаго клапаціцца. Мы ўсе адкрыліся са сваіх лепшых бакоў.
— Як хатнія — ці
падтрымліваюць вас?
— Падтрымліваюць,
прычым з гумарам. Сын па раніцах, калі вітаецца, заўсёды дадае, што я — «барацьбіт». Яны з мужам трохі над мной жартуюць. Але мне
падабаецца мой новы стан свабоды. Вядома, калі б не ковід, мы б ездзілі на
гастролі, бо нас чакаюць, запрашаюць краіны-суседзі. Так што планы ёсць.