«Рытуал віны і ганьбы». Навошта сілавікі запісваюць «пакаяльныя відэа»?

Шмат хто думае, што «пакаяльныя відэа» спачатку з’явіліся ў нас, а потым, з пачаткам вайны ва Украіне — у Расіі. Насамрэч гэта крыху не так. Яшчэ 10 гадоў таму «пакаяльныя відэа» запісвалі ў Чачні. Навошта гэта сілавікам, і дзеля чаго яны гэта робяць, руская служба ВВС разбіралася з экспертамі на расійскіх прыкладах.

Скрыншот currenttime.tv

Скрыншот currenttime.tv



У сярэдзіне сакавіка расійскія сацсеткі абляцела відэа, на якім паліцыянты прымушаюць наведвальнікаў маскоўскага бара падпяваць песням гурта «Любэ». Праз дзень пасля гэтага сілавікі разагналі прэзентацыю ў іншым маскоўскім клубе і таксама здзекаваліся з прысутных. Гэта — толькі два гучныя прыклады таго, што сацыяльныя антраполагі называюць «рытуаламі віны і ганьбы». Пасля пачатку вайны расійскія сілавікі ўсё часцей звяртаюцца да падобных практык прыніжэння і запалохвання.


Ад Чачні да маскоўскіх бараў

Тое, што робяць сілавікі, запісваючы «пакаяльныя відэа», у сацыяльнай антрапалогіі называецца «рытуалам віны і ганьбы». У дадзеным выпадку гаворка ідзе аб пазасудовых уздзеяннях, якія патрэбныя сілавікам, калі пакараць па законе няма за што — або такое пакаранне здаецца недастатковым.

Культуру выбачэнняў на камеру прынята звязваць з Паўночным Каўказам і асабліва з Чачэніяй. Першым па-сапраўднаму рэзанансным выпадкам публічнага раскаяння стала гісторыя, якая адбылася з супрацоўніцай рэабілітацыйнага цэнтра Айшат Інаевай у снежні 2015 года — тая абвінаваціла кіраўніка рэспублікі Рамзана Кадырава ў «паказусе» і потым была вымушаная асабіста прасіць у яго прабачэння. На самай жа справе гэты жанр распаўсюджаны і за межамі Чачні.

За апошнія гады прасіць прабачэння на камеру расійскія сілавікі прымушалі за ўдзел у пратэсных мітынгах, карупцыю, стральбу на вяселлі, распаўсюджанне фэйкаў пра каронавірус і нават за жарты.

У Расіі законнасць такой практыкі не ацэньвалася. У 2021 годзе арганізацыя «Прававая ініцыятыва» (прызнаная ўладамі Расіі «замежным агентам») прапанавала ацаніць гэты феномен Еўрапейскаму суду па правах чалавека (ЕСПЧ), падаўшы скаргу ў інтарэсах жыхара Інгушэціі, якога прымусілі прасіць прабачэння за словы сваяка. Рашэнне па ёй яшчэ не прынята.

«У гэтых рытуалаў віны і ганьбы ёсць дзве функцыі: першая — зняважыць канкрэтнага чалавека, другая — паслаць сігнал грамадству. Прадэманстраваць, што Пеця Іваноў паступіў вельмі няправільна, не будзьце як Пеця Іваноў», — патлумачыла ВВС антраполаг Аляксандра Архіпава.

Пасля пачатку поўнамаштабнага расійскага ўварвання ва Украіну сілавікі сталі звяртацца да такіх «рытуалаў» асабліва часта. Вось толькі некалькі выпадкаў.

У траўні мінулага года ў сацсетках з'явіліся відэа, на якіх жыхары акупаваных украінскіх тэрыторый выбачаюцца перад расійскім войскам (удзельніца аднаго з іх казала, што прайшла курс «дэнацыфікацыі»).

У Томскай вобласці мужчыну, які раскідаў антываенныя стыкеры перад мэрыяй, прымусілі папрасіць прабачэння на відэа і сказаць, што «расійскія войскі змагаюцца з фашызмам ва Украіне і ўсё правільна робяць».

У Крыме ў Інтэрнэт выклалі прабачэнні тату-майстра, якая на замову кліента зрабіла яму татуіроўку «Крым — гэта Україна». Запісаць ролік з публічным раскаяннем прыйшлося і выкладчыку з Першаўральска, якога аштрафавалі за «дыскрэдытацыю ўзброеных сіл» пасля допісу з фота ва ўкраінскай вышыванцы.

Тыя ж рытуалы прыніжэння двойчы мелі месца ў Маскве за ўсяго адны сакавіцкія выходныя: увечары ў пятніцу 17 сакавіка паліцыя прыйшла ў бары Underdog і La Virgen і прымусіла каманду бара і наведвальнікаў спяваць песню «Бярозы» гурта «Любэ».


Напалохаць астатніх, каб сядзелі ціха

Вакол вайны, якая ідзе цяпер, арганізуецца пятля гвалту, тлумачыць антраполаг Аляксандра Архіпава: «Людзі пачынаюць здзяйсняць гвалт, таму што вакол яго таксама здзяйсняюць. І калі, умоўна, у аддзяленні міліцыі 10 супрацоўнікаў, і з іх сем б'юць затрыманых, катуюць і зневажаюць іх, то астатнія тры таксама будуць так рабіць. І паколькі праваахоўнікі ведаюць, што гэта беспакарана, то яны ў гэтую пятлю трапляюць, і выйсці з яе ўжо не могуць».

У рытуалаў віны і ганьбы ёсць задача проста зняважыць, а ёсць задача прымусіць папрасіць прабачэння — прычым, не перад грамадствам, а перад кіраўніцтвам, разважае Архіпава. Прымушаць рабіць тое, што сам чалавек бы рабіць не стаў — напрыклад, спяваць патрыятычныя песні, называць сябе ідыётам, хваліць расійскае войска — гэта таксама форма прыніжэння.

«Праваахоўнікі перастаюць разумецца як група людзей, якая працуе на падаткі насельніцтва і павінна іх абараняць, — каментуе гэты выпадак Архіпава. — Яны ўспрымаюцца як апрычнікі, як адмысловая група, якая падпарадкоўваецца цару».

Тое, што запісаныя сілавікамі відэа ўсплываюць у СМІ і інтэрнэце — далёка не выпадкова, мяркуе антраполаг. Публічнасць — важная частка прыніжэння.

«Была класічная таталітарная сістэма — сталінская. Сучасныя інфармацыйныя аўтакратыі працуюць не так, — кажа Архіпава. — Іх задача — не па-ціхаму знішчыць вялікія групы людзей, як гэта рабіў таварыш Сталін. Іх задача — напалохаць астатніх, каб сядзелі ціха».

Механізму для масавых рэпрэсій у Расіі проста няма, дадае яна. Але напалохаць людзей трэба, таму «рытуалы віны і ганьбы» распаўсюджваюцца так шырока.

У гэтым выпадку на ўзмацненне страху міжвольна працуюць нават незалежныя СМІ, якія распаўсюджваюць гісторыі аб чарговым вымушаным прабачэнні.

Такія паводзіны паліцэйскіх — гэта даволі натуральная практыка дэманстрацыі іерархіі ўлады, сказала ВВС псіхолаг Паліна Салдатава: «Гэта спосаб паказаць, што ты дамінуеш, што ў цябе ёсць права гэта рабіць. У апошні час, вядома, такія выпадкі маглі ўзрастаць, таму што пачуцці беспакаранасці ў сілавых структур становіцца больш. Гэта звязана з тым, як грамадства змяняецца: тыя, у каго больш улады, фармуюць новыя правілы, і ў некаторых класаў грамадства з'яўляецца больш правоў гэтую ўладу дэманстраваць».

«Тут праблема ў тым, што калі градус гвалту павышаецца паступова, у чалавека адаптацыя адбываецца. На самай справе чалавек гатовы адаптавацца да чаго заўгодна, і гэта самае прыкрае тут», — дадае псіхолаг.

Мы мяркуем, што «запазычаная» з Чачэніі практыка для беларускіх сілавікоў азначае тое ж самае, што і для расійскіх.

Пераклад НЧ у скарачэнні