У Францыі знайшлі выяву птушкі эпохі палеаліту

Падчас выратавальных археалагічных работ пры будаўніцтве дарогі ў дэпартаменце Дардонь на паўднёвым захадзе Францыі было выяўлена дзесяць археалагічных аб'ектаў на плошчы крыху больш за пяць квадратных кіламетраў.   



ptushka.jpg

Выява выгравіраванай птушкі эпохі палеаліту / thehistoryblog.com

Адзін з іх, Канталуэт II, уяўляе сабой пляцоўку, дзе людзі эпохі палеаліту выраблялі крамянёвыя прылады. Пра гэта гавораць шматлікія крэмневыя адшчэпы, знойдзеныя археолагамі. Выяўлена сем культурных слаёў, самы старажытны з якіх адносіцца да сярэдняга плейстацэнам (781- 126 тыс. Гадоў назад).

У пласце, які адносіцца да арыньякскай археалагічнай культуры (35-31 тыс. год таму), навукоўцы знайшлі на адным з крэмневых адшчэпаў выгравіраваную выяву птушкі. Побач былі знойдзеныя яшчэ адшчэпы са слядамі гравіроўкі, але ні на адным з іх не адгадваецца якога-небудзь іншага вобраза. Птушка стала першым прыкладам арыньякскага выяўленчага мастацтва, знойдзенага не ў пячоры, а на адкрытым археалагічным участку.

Птушка намаляваная з паднятай галавой і крыламі, паралельныя рысы на камені ствараюць яе апярэнне. Дзюба кароткая, тонкая ды вострая. Бачна адно вока. Ствараецца ўражанне, што птушка намаляваная ў момант, калі яна п'е ваду, збіраецца ўзляцець ці, магчыма, выконвае шлюбны танец.

Тэхніка выканання ўнікальная для арыньякскага мастацтва. Звычайна людзі той эпохі выразалі матэрыял па контуры малюнка, ствараючы гарэльеф. Тут жа камень выразаныя ўнутры фігуры. Каб лепш зразумець працэс гравіроўкі, навукоўцы рэканструявалі яго, працуючы з каменем, і даведаліся, што для атрымання птушкі неабходныя былі шэсць паслядоўных аперацый.

Спачатку быў зроблены надрэз па контуры, затым ўнутраную вобласць фігуры вышкрабалі каменнай прыладай, якая пакінула хвалістыя сляды. Затым ужо іншым прыладай былі дададзены дзюба і дэталі галавы. Яшчэ адна завостраная прылада была выкарыстана для прапрацоўкі верхняга краю крыла. На пятым этапе аўтар нанёс кропкавыя ўдары ў вобласць галавы, каб яе паверхня адрознівалася ад паверхні цела і крыла. У самым канцы былі выкананы вочы і лінія пад вокам. Па тым, як перададзена апярэнне, навукоўцы мяркуюць, што першабытны мастак адлюстраваў вярцішыйку, курапатку або перапёлку.