Ігар Варашкевіч: «Людзі не даруюць рэжыму таго, што адбылося»
Размова з музыкам Ігарам Варашкевічам пра новы
альбом, запісаны з гуртам «Крама» ў год каранавірусу і прэзідэнцкіх выбараў, і
пра канцэрты ў менскіх дварах на Радыё Свабода.
— Калі паўгода таму я размаўляў з паэтам
Фэліксам Аксёнцавам, ён сказаў, што працуе над тэкстамі для цябе і гурту
«Крама», для вашага новага альбому. Ён нават назву альбому паведаміў —
«Зацьменны блюз». Што з гэтым альбомам? Ці дапрацаваў Фэлікс тэксты? І ці
запісаліся вы?
— Так, усё запісана. Цяпер апошняя стадыя — звядзенне
і мастэрынг. Праца зацягнулася, праз каранавірус вясною яна спынілася, мы
перасталі сустракацца. Напрыканцы траўня мы сабраліся зноў і дазапісалі бубны,
і адразу два чалавекі захварэлі, гітарыст і клявішнік. І зноў праца спынілася
на месяц ці паўтара. То бок цягам чэрвеня і паловы ліпеня мы нічога не рабілі.
А потым пачаліся паслявыбарчыя падзеі…
Але, тым не менш, усё зроблена. Мы думалі і
пакуль яшчэ думаем над назваю. Бо падчас працы з’явілася думка, каб назваць
альбом не «Зацьменны блюз», а іначай. У нас з’явіліся яшчэ два варыянты: «Элвіс
на М1» і «Права на блюз». Гэта назвы песень на альбоме. Я асабіста схіляюся да
першапачатковай назвы: «Зацьменны блюз».
Хачу прысвяціць гэты альбом сваёй маці і
сябрам, якія ўжо пайшлі з жыцця: Міхалу Анемпадыставу, Аляксандру Кулінковічу і
шмат каму яшчэ.
— Вы з гэтымі песнямі ўжо недзе выступалі,
недзе іх прэзэнтавалі?
— Практычна ўсе песні з альбома — акрамя,
можа, дзьвюх — гучалі на канцэртах. Сам «Зацьменны блюз» ёсць на белсатаўскай
праграме Сяргея Будкіна…
— А канцэрты, пра якія ты кажаш, яны былі яшчэ
ў дакаранавірусны час?
— Так. Песні «Зацьменны блюз» і «Аўтазак» мы
запісалі год таму. І мы іх выконвалі на канцэртах. А потым праца спынілася
амаль на год, і ўзнавілася напрыканцы траўня сёлета. За гэтае лета мы запісалі
практычна ўвесь альбом.
— Калі вы плянуеце выдаць гэты альбом на
дыску? Ці, можа, дыску не будзеце выдаваць, а проста паставіце песні ў
інтэрнэце?
— Мы плянуем выдаць альбом невялічкім тыражом
на дыску. Колькі гэта будзе, я не ведаю. Напрыклад, у лэптопах кампаніі Apple
няма дыскаводу, і дыск на такім кампутары я не магу паслухаць. У прынцыпе,
выдаваць цяпер дыск — гэта даволі неразумна. Гэта хутчэй будзе зроблена для тых
людзей, якія дапамагалі грашыма. А так — альбом пойдзе ў інтэрнэт, адкуль можна
будзе яго спампаваць.
— Хто цяпер у «Краме» — тыя вэтэраны, якіх я
бачыў на «Басовішчах» у першай палове 1990-х, ці ўжо новыя людзі?
— З першага складу «Крамы» засталіся я і
Андрэй Лявончык, клявішнік. Басіст Аляксандар Ванькевіч не з першага складу,
але ён у «Краме» грае ўжо практычна 20 год. Бубнач і гітарыст граюць з намі
два-тры гады.
— Ты ўвесь час застаесся верны рок-энд-ролу і
блюзу, як было гадоў 20 ці 30 таму. Ці не хацелася табе памяняць стыль?
— Я не бачу сэнсу ў гэтым пытанні. Тыя людзі,
якіх я лічу сваімі бацькамі ў рок-музыцы, ну, напрыклад, польскі музыка Тадэвуш
Налепа, чалавек, які паўплываў на мяне ў першую чаргу, — ён усё жыццё граў у
адным стылі… Гурт Rolling Stones грае ў адным стылі… Гурт AC/DC грае ў адным
стылі…
Я выкарыстоўваю розныя элемэнты ў сваёй
музыцы. Яна не такая ўжо аднабокая. Мы не граем аўтэнтычны блюз. Пад такую
катэгорыю можа трапіць хіба толькі Chicago Nights, а ўсё астатняе — гэта ўмоўны
блюз. Гэта, па першае, не блюз, а блюз-рок з элемэнтамі і фанку, і рэгі, і
водгукаў польскага року з часоў ваеннага становішча. Наша музыка дастаткова
рознакаляровая, скажам так. У гэтым альбоме, напрыклад, будзе больш
кантры-року.
— Ці цяжка жыць музыку падчас каранавіруснай
пандэміі, калі фактычна ніякія масавыя культурныя імпрэзы не адбываюцца, ну і
нельга выступаць з музычнымі канцэртамі? Як ты гэта трываеш?
— Я ж беларус. Я табе не буду расказваць
анэкдот пра тое, як немцы павесілі рускага, украінца і беларуса, і што сказаў
беларус, павісеўшы тры дні, бо ты напэўна гэты анэкдот сам ведаеш… Гэта я тут
жартую, але наш гурт заўсёды ж існаваў у такіх не вельмі камфортных умовах,
таму я шмат на якія рэчы ўжо не звяртаю ўвагі. Ёсць праца — добра, няма працы —
нічога страшнага, з голаду ніхто не памірае. Магчымасць займацца любімай
справай у мяне заўсёды ёсць, і для мяне гэтага дастаткова. Галоўнае, каб была
вера ў тое, што робіш. Гэтая вера дае табе моц працягваць сваю працу і ўвогуле
жыць.
— У Фэйсбуку ты нядаўна напісаў, што выступаў
з канцэртам у нейкім двары ў Менску. Раскажы крыху пра гэты выступ і наагул пра
тое, што гэта за фэномэн — дваровыя сустрэчы і сходы ў Беларусі. Чаго там збіраюцца
людзі?
— Я нават учора (3 лістапада. — РС) выступаў
на такой сустрэчы… Некалі Лукашэнка казаў пра Гітлера, што той аб’яднаў нацыю.
Дык ён цяпер сам аб’яднаў нацыю. Вось людзі аб’ядналіся, нарадзілася нацыя,
людзі знаёмяцца, выходзяць у двары, накрываюць сталы, заварваюць гарбату,
прыносяць печыва, запальваюць нейкія агеньчыкі…
Наконт гэтых канцэртаў — я не вэтэран.
Вэтэраны — гэта Піт Паўлаў, Паша Аракельян… Я немалады хлопец, ты ж ведаеш, і ў
мяне бываюць праблемы са здароўем. Таму маіх канцэртаў было няшмат. Калі
падлічыць, учора быў, пэўна, шосты ці сёмы. Учора было даволі дрэннае надвор’е.
Мы граем, і я адчуваю, што гітара ўжо грае не так. Потым гляджу на клявішы,
правёў па іх пальцам і зразумеў, што яны мокрыя. Мэтэаралягічныя ўмовы не
спрыяюць, каб цяпер граць на вуліцы, тым больш у лістападзе, у цемры. Але
атмасфэра вельмі добрая, людзі ўспрымаюць музыку неяк па-іншаму, усё адбываецца
вельмі цёпла. Ніколі раней я не мог сабе ўявіць, што буду спяваць і граць у
такіх вось умовах, але некаторыя такія канцэрты праходзяць нават лепей, чым у
залі.
— А як на такіх дваровых канцэртах людзі
рэагуюць на беларускую мову тваіх песень?
— Рэч у тым, што шмат хто з музыкаў выконвае не свае песні. На канцэртах джазавага саксафаніста Пашы Аракельяна, напрыклад, людзі спяваюць «Купалінку», спяваюць расейскамоўныя песні, песні з мультфільмаў… А я на сваіх выступах — я выступаю разам з клявішнікам Андрэем — папярэджваю людзей, што мы не будзем спяваць песню Цоя «Перемен», не будзем выконваць песню «Тры чарапахі», «Купалінку» і гэтак далей. Мы будзем выконваць свае песні, у нас іх даволі, і вы будзеце слухаць песні «Крамы». І людзі ўсё гэта нармальна ўспрымаюць. Тут парадокс у тым, што людзі не размаўляюць на мове, але яны, асабліва апошнім часам, сталі лічыць сябе сапраўднымі беларусамі.— На тваю думку і адчуванне, людзі збіраюцца на такія дваровыя сустрэчы з палітычных прычын — ці гэта ўсё ж больш сустрэчы дзеля таго, каб бліжэй пазнаёміцца з людзьмі, з якімі яны жылі побач гадоў 20, 30 ці 40 і да гэтага часу не знаёміліся і не сустракаліся?
— Безумоўна, людзей аб’ядналі палітычныя
прычыны. Гэта відавочна. Але на саміх сустрэчах палітыка не кідаецца ў вочы.
Людзі прыходзяць туды цэлымі сем’ямі, там шмат дзяцей… На адным двары нехта
стаіць з бел-чырвона-белым сцягам, на іншым такога чалавека няма… Пра што людзі
гавораць насамрэч, я не ведаю, таму што я прыяжджаю, падключаю гітару, граю і
бачу рэакцыю на мой выступ. Але я думаю, што тут ёсць і адно, і другое: людзі і
абмяркоўваюць палітыку, і проста сустракаюцца. Для іх кожны такі вечар —
невялікае свята.
— Хаця ўсе масавыя культурныя імпрэзы ў
Беларусі ў залях збольшага адкліканыя, ёсць усё ж адна масавая імпрэза на
вуліцах, якая цягнецца ўжо тры месяцы. Што ты думаеш пра цяперашнія пратэсты?
Як усё гэта закончыцца?
— Як усё гэта закончыцца, ніхто не ведае — ні
той бок, ні наш бок. Я думаю, што скончыцца ўсё гэта неяк нечакана, як яно і
пачалося. Таму што шмат гадоў людзі трывалі гэтыя ўсе фальсыфікацыі і гэтак
далей, людзі маўчалі, але гэта не магло працягвацца бясконца. Прайшлі дваццаць
шэсць год, падраслі маладыя людзі, якія самі выйшлі на вуліцу, якіх ніхто не
прымушаў. Я проста ведаю пра гэта. Выйшлі людзі супраць фальсыфікацыі выбараў.
І іх адразу пачалі біць, катаваць, забіваць…
Цяпер стадыя такая, што пратэсты працягваюцца.
Таму боку падаецца, напэўна, што яны перамаглі. Але яны ніяк не могуць
перамагчы, таму што людзі не супакояцца і не даруюць (рэжыму. — РС) таго, што
адбылося. Такога гвалту ў Беларусі не было з часу Другой сусветнай вайны.
Некалі Лукашэнка сказаў: Беларусь — гэта адзіная з постсавецкіх дзяржаваў, якая
не бачыла крыві. І ён заліў яе такой крывёй, якой тут ніхто не бачыў.
PS. Ігар Варашкевіч нядаўна аддаў на дабрачынны аўкцыён адну са сваіх гітараў. Грошы з продажу пойдуць у Фонд культурнай салідарнасці на падтрымку дзеячаў культуры, якія пацярпелі ад рэпрэсій.