Адчыняе Лукашэнка лядоўню, а там халадзец: «Чаго трасешся, я па смятану прыйшоў!». Беларускі палітычны гумар

Некаторыя выказванні Лукашэнкі людзі прымаюць за анекдоты, не ведаючы, што гэта цытаты.

Аляксандр Кішчанка."Габелен стагоддзя". Фрагмент

Аляксандр Кішчанка."Габелен стагоддзя". Фрагмент

Настасся Астапава абараніла дысертацыю пра беларускі палітычны фальклор у Тартускім універсітэце, а сёлета стажыруецца ў Швецыі. Даследчыца распавяла baj.by пра асаблівасці беларускага гумару і цікаўнасць да яго ў сусветнай навуковай супольнасці. 

Пра дысертацыю і неўнікальных унікальных беларусаў

— Я вучылася ў Віцебску, працавала рэпетытаркай, адразу пасля ўніверсітэта з’ехала ў аспірантуру ў Піцер. Я хацела працягваць вучобу ў Беларусі, але ў Віцебску тады аспірантуры не было, а пра Мінск я чамусьці не падумала. У Піцеры вучылася платна, працавала. Цяпер бы я так не здолела.

З абаронай дысертацыі было шмат бюракратычных праблем, калегі распавядалі, што ў Беларусі падобная сітуацыя. Я пачынала працу ў галіне літаратуразнаўства, а абаранілася ў выніку па фалькларыстыцы. Тэмай даследавання былі студэнцкія анекдоты.

На трэцім годзе навучання я паехала па абмене ў Эстонію, і тут мне таксама прапанавалі вучыцца ў дактарантуры (у нашай сістэме ёй адпавядае аспірантура). У выніку атрымаліся дзве розныя дысертацыі: у Тарту я пісала пра беларускі палітычны фальклор — анекдоты, чуткі, нацыяналістычныя наратывы.

 

lukashenko_chai.jpg

 Дысертацыя зроблена на матэрыялах з інтэрв’ю. Я шмат кантактавала з прадстаўнікамі беларускай дыяспары, апазіцыянерамі, нацыянальна свядомымі людзьмі. Мне даводзіцца распавядаць, што такое фальклор, што ён ёсць не толькі ў традыцыйных грамадствах. Мне падабаецца панятак “вернакулярнасць”, распаўсюджаны амерыканскім даследчыкам Леанарда Прыміяна. (Вернакулярнасць — форма мовы, якую пэўная група людзей выкарыстоўвае, асабліва ў нефармальных сітуацыях. Рэд.).

Распавядаючы пра Беларусь, я падкрэсліваю, што ў краіне ёсць не толькі канфармісты і апазіцыянеры, што ў кожнага беларуса сваё, індывідуальнае адчуванне таго, што адбываецца ў краіне. Як у кожнага свая, індывідуальная рэлігія (напрыклад, камплект з праваслаўя, язычнiцтва i астралогii), так і адчуванне палітычнага ды этнічнага сваё, уласны набор ідэнтычнасцяў.

Няма нейкай рысы, якая была б характэрная для ўсіх беларусаў. Мы вельмі розныя: ад тых, хто адрынае ўсё нацыянальнае, да тых, хто гаворыць, што зусім не разумее рускай, як дыяспара ў Нью-Ёрку. Да таго ж усё мяняецца. Пяць год таму я вывучала апазіцыянераў свайго пакалення, якія былі вельмі актыўныя ў 25-27 гадоў. А цяпер у іх дзеці, сям’я, праца, і палітыка іх не цікавіць. Некаторыя былыя беларускамоўныя кажуць, што мова — гэта не галоўнае i вяртаюцца да рускай. I наадварот: былыя канфармісты ўзросту маiх бацькоў рэпосцяць анекдоты пра Лукашэнку ў "ВКонтакте". Раней гэта было немагчыма. Гэта змены ў жыцці аднаго чалавека. А ў маштабе краіны!

 

Артур Клінаў. "Чаепіцце"

Артур Клінаў. "Чаепіцце"

Чаго баяцца беларусы

 — У Беларусі, хоць і павольна, ідзе лібералізацыя. Людзі ўжо не баяцца распавядаць анекдоты, рабіць рэпосты ў сацсетках. Аднак, ёсць тэмы, на якія “можна” жартаваць, а на якія не, і яшчэ залежыць ад таго, у чыёй прысутнасці (табу ў кожнага свае, у прыстойным грамадстве ЗША, напрыклад, не жартуюць пра жанчын і афраамерыканцаў). Я пішу кнігу пра беларускія жарты і чуткі, і адна з істотных частак будзе пра страх жартаваць. У Беларусi не толькi шмат такiх страхаў, але таксама анекдотаў пра страх, напрыклад:

Адчыняе Лукашэнка лядоўню, а там халадзец. “Чаго трасешся, я па смятану прыйшоў!”

Больш за тое, шмат папулярных анекдотаў пра страх — гэта метаанекдоты: анекдоты пра анекдоты, знаёмыя яшчэ з савецкіх часоў. Метаанекдоты шмат дзе папулярныя, напрыклад, у ЗША i Канадзе, але ў iх гэта больш частка поп-культуры, напрыклад, ужываецца ў stand-up comedy. У нас метаанекдоты часцей за ўсе палiтычныя, напрыклад такі:

У гатэлі адзін мужык ніяк не можа заснуць. Суседзі па нумары сядзяць пры стале і распавядаюць палітычныя анекдоты. Гучны рогат, моцнае святло… Ніякія просьбы і ўгаворы не дапамагаюць. І вось ён прыдумаў: выйшаў і замовіў 4 кубкі кавы ў нумар. Вярнуўся і зноў пачаў угаворваць:

— Мужыкі, ну закругляйцеся, тут жа ўсё праслухоўваецца!

— Ды што ты нас пужаеш!

— Ну, тады самі пабачыце, — узяў попельніцу і сказаў у яе, як у мікрафон — таварыш маёр, калі ласка, 4 кавы ў 312-ы.

Прайшло пару хвілін, і ў нумар прыносяць 4 кубкі кавы. Імгненна настала цішыня, святло патушылі — і ўсе паляглі спаць. Раніцай мужык не пабачыў у нумары нікога са сваіх суседзяў. Выйшаў і спытаў дзяжурную па паверсе, куды яны падзеліся.

— Іх уначы КДБ забрала. За палітычныя анекдоты.

— А мяне чаму не кранулі?

— Таварышу маёру вельмі спадабаўся ваш жарт з попельніцай…

Фалькларысты глядзяць на жанры і сюжэты, што цыркулююць у пэўнай культуры, і спрабуюць зразумець, чаму менавіта яны папулярныя. Я вывучаю чуткі пра тое, што за людзьмі сочаць (КДБ, напрыклад). Гэта праява вялікага страху, але ён ёсць не толькі ў Беларусі, а ва ўсіх дэмакратыях. У мяне шмат небеларускіх калег, якія з гэтых прычын не маюць старонкі ў Facebook. Тое ж з анекдотамі: у Беларусі іх шмат, калі параўнаць з іншымі краінамі, але 80 % сюжэтаў — з савецкіх часоў. Чаму яны засталіся? Якая цяпер іх функцыя?

 

586078_800.jpg

Пра што жартуюць беларусы

У нашай краіне вельмі папулярныя так званыя “пацёмкінскія наратывы” — як дзесьці сустракалі пэўнага чыноўніка. Шмат анекдотаў пра сябе, пра беларускую ментальнасць. Пра прэзідэнта таксама.

Палітычныя анекдоты залежаць ад таго, які ў краіне рэжым. Калі ёсць “вялікая фігура” (Сталін у СССР, Франка ў Іспаніі) — то пра яе будзе большасць анекдотаў. А калі няма, то будуць анекдоты пра ідэалогію. У сучаснай Беларусі “вялікая фігура” — гэта, канечне, Лукашэнка. Ні ў краіне, ні за яе межамі папросту больш нікога не ведаюць. Даволі распаўсюджаныя наратывы “Бацька за беларусаў” (асабліва ў суседніх постсавецкіх краінах), але і беларускія контрнаратывы, кшталту “Хто Бацька па паходжанні – габрэй, немец ці цыган?” і “Цыган нам не бацька”, дзе даводзіцца, што Беларусь пад Лукашэнкам — антынацыянальная фармацыя.

Наратывы пра “чужое” паходжанне нацыянальных лідараў — не новая і не ўнікальная беларуская з’ява. Хадзілі чуткі, што Ленін — габрэй, некалькі гадоў таму кандыдат на чэшскіх выбарах быў абвінавачаны ў габрэйскім паходжанні.

 

24740618_10213454187336828_64150071_n.jpg

Цяпер мы з калегам Васілём Навумавым пішам артыкул пра Вейшнорыю. Ён будзе апублікаваны ў нумары American Journal of Folklore, цалкам прысвечаным фэйкавым навінам, пад якімі разумеюць не толькі падман аўдыторыі, але і навіны-анекдоты.

У ЗША ёсць сайты і часопісы, што змяшчаюць толькі фэйкавыя навіны, гэта вялікая індустрыя. Людзі чытаюць іх, каб расслабіцца і пасмяяцца з сапраўдных навін: CNN, BBC і г. д.

Мы разглядаем Вейшнорыю з гэтага ж боку. Мікранацый, кібернацый, як Вейшнорыя, у свеце шмат. З аднаго боку, гэта гумар, але па факце для ўдзельнікаў праекту гэта больш: за заслонай жарту з’явілася школа дэмакратыi.

Артыкул пра Вейшнорыю будзе апублікаваны па-англійску. Мне хацелася б, каб калегі з Беларусі чыталі мае даследаванні, але калі навуковец не валодае англійскай, то ён застаецца зусім па-за міжнародным навуковым кантэкстам. Напрыклад, у Васіля Навумава пару год таму вышла кніга “Belarusian Maidan 2006”. Ці шмат беларусаў яе чыталі? Я ведаю, што ў нас ёсць вельмі добрыя даследчыкі, але найперш гэта навукоўцы, што маюць сувязь з Захадам.

Сам даследчык, адзін, не здолее адпавядаць сучасным навуковым тэндэнцыям. Напрыклад, мой муж, ён інжынер, таксама займаецца навукай, і падчас вучобы ў дактарантуры падумаў, што зрабіў адкрыццё. А яго эстонская выкладчыца распавяла, што гэта ўжо даўно вынайшлі, i дала яму з паліцы адпаведную кнiгу.

Я чула водгукі пра Кангрэс даследчыкаў Беларусі, як людзі туды прыязджаюць, мяркуючы, што вынайшлі нешта новае, бо не чытаюць надрукаванага на Захадзе ці нават у Расіі. Навошта вынаходзіць кола?

 

СМІ і фальклор

СМІ і, шырэй, інтэрнэт адыгрываюць значную ролю ў распаўсюджванні палітычнага фальклору. Напрыклад, выказванне Лукашэнкі, што яго бацька загінуў на вайне, якое нібыта прагучала на сустрэчы з ветэранамі недзе ў расійскай глыбінцы, а цяпер цытуецца як адно з глупстваў прэзідэнта. Я шукала першакрыніцу і не знайшла. Адзін апазіцыянер сказаў мне падчас інтэрв’ю, што гэта, напэўна, КДБ ўсё падчысціла. Ці іншыя звесткі з альтэрнатыўнай біяграфіі прэзідэнта: што Лукашэнка цыган, мазаічны псіхапат…

Невядома, што першаснае — фальклорны наратыў, які трапіў у СМІ, ці гэта апаненты Лукашэнкі праз СМІ “запусцілі” такія чуткі.

Бывае і наадварот: некаторыя выказванні прэзідэнта людзі прымаюць за анекдоты, не ведаючы, што гэта цытаты. У тым і цікавостка фальклору, што мы не ведаем, адкуль ён бярэцца. Канечне, так адбываецца не толькі ў Беларусі: адно амерыканскае выданне неяк пажартавала, што, паводле даследаванняў пэўнага ўніверсітэта, у Джорджа Буша-малодшага самы нізкі IQ з усіх амерыканскіх прэзідэнтаў. Амерыканцы зразумелі, што гэта быў жарт і ніякага даследавання не было. А ў нас шмат хто так і лічыць. 

24581097_10213453647243326_969571258_n.jpg

 На Захадзе цікавая беларуская тэматыка. Канечне, даводзіцца даваць кантэкст, бо пра нашу краіну ведаюць мала, нават у Эстоніі, нягледзячы на супольнае савецкае мінулае. Выступ на кожнай канферэнцыі, у розных краінах, даводзіцца пачынаць з паказу Беларусі на мапе, з кароткага экскурсу ў найноўшую гісторыю. Праўда, у Швецыі, ва Упсале, дзе я працую ў Інстытуце рускіх і еўразійскіх даследаванняў (тут пануе міждісцыплінарны падыход), гэтага рабіць не даводзіцца, што вельмі прыемна.

 

24550142_10213453623122723_2090206490_n.png

 Я чытала курсы пра Беларусь у такіх краiнах, як Эстонiя, Сербiя, Чэхiя, Iзраiль, і заўсёды студэнты і прафесары былі вельмi зацiкаўленыя. Наша краiна — крыніца ўнiкальнага матэрыялу, хаця б таму, што Беларусь амаль нiхто не вывучае. А яе даследаванне дае адказы на вечныя навуковыя пытаннi: як і чаму людзі распавядаюць анекдоты, згаджаюцца ці не згаджаюцца з дзяржавай, баяцца сачэння. Можна разгледзець, як фальклор уплывае на мысленне і на гісторыю, як у ім прадстаўленыя розныя палітычныя і культурныя каштоўнасці, ілюзіі і надзеі на асабістым і грамадскім узроўні. Нарэшце, цікава прасачыць узаемадзеянне між лакальным і глабальным.

Паўтаруся, Беларусь не ўнікальная ніводным са складнікаў, але, як любая іншая краіна, цікавая іх спалучэннем.

 

Настасся Астапава

Настасся Астапава

Даведка:

Анастасія Астапава нарадзілася ў 1986 г. ва Узбекістане, з 8 год жыла ў Віцебску. У 2007-м скончыла Віцебскі дзяржаўны ўніверсітэт па спецыяльнасці “настаўніца рускай мовы і літаратуры і англійская мовы”. У 2007 – 2010 вучылася ў аспірантуры Расійскага дзяржаўнага педуніверсітэта ў Санкт-Пецярбургуу, абараніла дысертацыю “Современные студенческие анекдоты: сюжетный состав и тематические особенности”. У 2010 — 2015-м вучылася ў аспірантуры Тартускага ўніверсітэта (Эстонія), абараніла дысертацыю “Negotiating Belarusianness: Political Folklore betwixt and between”. У 2013 – 2014 гг. стажыравалася ва ўніверсітэце штата Агаё (ЗША), цяпер на стажыроўцы ў Інстытуце рускіх і еўразійскіх даследаванняў ва Упсале (Швецыя). Даследаванні Настассі можна пачытаць на academia.edu.

 baj.by