Дуда — інструмент і для чорта, і для анёла

Мастачка Наталля Сухая распавяла НЧ, як яе выцінанка трапіла на афішу "Дударскага фэсту", што пройдзе 8 красавіка, а таксама пра творчасць, лёс народных рамёстваў і гендарныя аспекты сучаснага мастацтва.

Выцінка Наталлі Сухой

Выцінка Наталлі Сухой

— На сёлетняй афішы "Дударскага фэсту" — мая выцінанка з анёламі, што граюць на дудах. Мне здаецца, файна было б зрабіць сувенірную прадукцыю Дударскага фэсту (цішоткі, кубачкі) з гэтай выявай, але гэта ўжо пытанне магчымасцей арганізатараў. Ужо не першы раз мае выявы менавіта ў чырвона-белай гаме выкарыстоўваюцца для афіш. Мабыць, гэта спалучэнне колераў неяк падсвядома ўплывае на людзей як архетыпічнае для беларускай традыцыі.

afisza_vertykalnaja.jpg

Упершыню я пачула дуду, калі вучылася ў Акадэміі мастацтваў. Мая настаўніца Ірына Мазюк запрасіла да нас у майстэрню вядомага мастака і майстра музычных інструментаў Алеся Лася, які, дарэчы, з’яўляецца і адным з тых, хто ў свой час адраджаў беларускую выцінанку. Дудовае гучанне тады мяне проста зачаравала.

Наталля Сухая. Фота Іны Шаламеевай

Наталля Сухая. Фота Іны Шаламеевай

А зараз мой муж, Дзяніс Сухі, актыўна займаецца вырабам дудаў і даследаваннем дудовай традыцыі, таму я не магу не цікавіцца гэтым музычным інструментам. Выцінанка на афішы Дударскага фэсту — ужо не першая мая варыяцыя на гэту тэму.

Наталля Сухая з мужам Дзянісам. Фота Эгле Віндашэне

Наталля Сухая з мужам Дзянісам. Фота Эгле Віндашэне

Я рабіла мноства падобных вываяў, натхняючыся еўрапейскімі сярэднявечнымі фрэскамі. У цэрквах часта малявалі міфічных істот — чарцей і анёлаў, што граюць на духавых інструментах. На некаторых выцінанках і я змяшчаю разам анёла і чорта з дудамі. Для мяне гэта адлюстраванне цэльнасці Сусвету, дзе ёсць тэндэнцыя і да стварэння, і да разбурэння. Перад гледачом нібыта паўстае сітуацыя выбару.

Выцінка Наталлі Сухой

Выцінка Наталлі Сухой

Выцінанка ў сялянскім побыце выкарыстоўвалася для аздаблення інтэр'еру: накладкі на абразы, вазоны з кветкамі, палічкі, аканіцы, бэлькі, дзверы. Рабілі сурвэткі, фіранкі, якія пазней, як гаспадарка пабагацела, замянілі фабрычнай тканінай, аздобленай у тэхніцы рышэлье. Упрыгожвалі хату на Каляды і Вялікдзень.

 Калядная традыцыя захавалася да нашага часу: хто не выцінаў у дзяцінстве сняжынак? Сучасныя аздабленні вокнаў у горадзе можна лічыць працягам гэтай вясковай традыцыі. На Палессі і Падляшшы выраблялі калядныя зоркі, аздобленыя выцінанкай. Але вельмі мала ўзораў старых выцінанак захоўваецца ў музеях.

Выцінкі Наталлі Сухой

Выцінкі Наталлі Сухой

Сёння ў вёсцы, калі спытаць, вам яшчэ пакажуць, як даўней выразалі, гэта мастацтва захавалася ў памяці людзей. Такім чынам, напрыклад, Браслаўскі краязнаўчы музей сабраў сваю калекцыю выцінанкі.

Наталля Адзінец з вёскі Засмужжа. Фота Наталлі Сухой

Наталля Адзінец з вёскі Засмужжа. Фота Наталлі Сухой

Выразае па памяці тое, што рабіла ў дзяцінстве, Наталля Адзінец з вёскі Засмужжа Любанскага раёна. Яе часта можна пабачыць на рамесніцкіх фестывалях. Мастацтва выцінанкі-выбіванкі Наваградскага раёна мае статус нематэрыяльнай гісторыка-культурнай каштоўнасці Беларусі. Памерла носьбітка гэтай традыцыі Ніна Шурак, яе справу працягвае загадчыца Наваградскага цэнтра рамёстваў Наталля Клімко. У Івацэвіцкім раёне выцінанкай займаецца Наталля Клютко.

Наталля Клімко з Наваградка. Фота Алены Ляшкевіч

Наталля Клімко з Наваградка. Фота Алены Ляшкевіч

Выцінанка застаецца актуальнай не як сувенір, але часцей як аздоба інтэр'еру, менавіта з гэтай мэтай яе часцей купляюць.

Нядаўна мы з сяброўкай, народным майстрам Вольгай Бабурынай былі на рамесніцкім кірмашы ў Беластоку. Наведвальнікі з вялікім захапленнем прымалі, актыўна цікавілася, нягледзячы на тое, што польская (ловіцкая, напрыклад) выцінанка — вельмі моцны брэнд.

Выцінка Наталлі Сухой

Выцінка Наталлі Сухой

Беларуская выцінанка сёння — збольшага аўтарская, хаця і захоўвае сувязь з народным мастацтвам. Я займаюся выцінанкай з мастацкай школы. Прафесійна ўжо гадоў 25. Мая настаўніца, Вікторыя Чырвонцава, выгадавала некалькі пакаленняў добрых майстроў. Зараз дзве дачкі працягваюць яе справу ў Маладзечанскім музычным каледжы імя Агінскага.

Наталля Сухая з настаўніцай Ірынай Мазюк. Фота Святланы Клепікавай

Наталля Сухая з настаўніцай Ірынай Мазюк. Фота Святланы Клепікавай

У Акадэмію мастацтваў я паступіла на спецыяльнасць "дызайн тэкстылю", там мяне вучыла ткаць, а заадно і спяваць, Ірына Мазюк. Была калісьці думка паступіць на аддзяленне графікі, бо выцінанка бліжэй да гэтага віду мастацтва, але мой настаўнік Юрый Герасіменка-Жызнеўскі адгаварыў: у гэтай сферы выкарыстоўваюцца шкодныя рэчывы, цяжка для дзяўчынкі. Але ніводнага разу не пашкадавала аб сваім выбары.

Прылады для выцінання. Фота Іны Шаламеевай

Прылады для выцінання. Фота Іны Шаламеевай

Калі казаць пра гендарнае размежаванне спецыяльнасцей у Акадэміі мастацтваў, то "мужчынскай" застаецца толькі скульптура. На астатніх аддзяленнях дзяўчат усё больш і больш.

Вывучаючы тэкстыльныя тэхнікі, я не пакідала заняткаў выцінанкай. Потым гэта прыдалася, калі нарадзіліся дзеці: догляд за малымі патрабуе шмат часу, а тэкстыль — занятак працаёмкі. Як падрастуць, то вярнуся да тэкстылю, а зараз мой “час выцінанкі”.

Выцінка Наталлі Сухой

Выцінка Наталлі Сухой

Я спрабавала спалучыць выцінанку і спевы ў занятках арт-тэрапіяй для дарослых. Сёлета стварыла сямейную фальклорную студыю пры Мінскім абласным цэнтры народнай творчасці. Галоўная ідэя — каб дзеці і бацькі займаліся творчасцю разам.

Наталля Сухая. Фота Міхася Аракчэева

Наталля Сухая. Фота Міхася Аракчэева