Павел Усаў: Цяпер кожны беларус вывучыць на памяць вершы Дуніна-Марцінкевіча

Праз гады ўнукі тых, хто сёння забараняў творы і творцаў Беларусі, будуць іх вывучаць, а настаўнікі распавядаць пра самадурствы «таго парадку» лукашэнкаўскіх часоў. Дзеці будуць здзіўляцца, што такое было магчыма, піша палітолаг Павел Усаў.

1863_kasinery_logo.jpg.webp

Заўсёды, калі палітычная тыранія намагалася забараніць філосафаў, пісьменнікаў, навукоўцаў, знішчыць іх творы — гэта толькі падкрэслівала іх значэнне для народнага і грамадскага духу, рабіла з іх сцяг, сімвал рэвалюцыйнага супраціву.

Тыя ж, хто забараняе, нават не разумее, што і чаму яны гэта робяць. Якія мэты іх дзеянняў, які палітычны сэнс і ідэалагічнае значэнне. Яны ўжо даўно нічога не разумеюць, толькі круцяць вінцікі той дзяржаўнай машыны, у якой функцыянуюць. 

Калі будзе трэба — заўтра забароняць Біблію і зробяць з Ісуса з Назарэту экстрэміста, які такім і быў, бо падважыў палітычны і рэлігійны парадак. 

Пра што ў свой час пісаў Дастаеўскі ў маналогу пра «Вялікага Інквізітара». Ён апісаў дух таталітарызму, у якім жыла Расія і зняволеная Беларусь, і жыве зараз. 

Існуючая ў Беларусі сістэма, па сутнасці, павінна змагацца супраць усяго таго, што прызывае да барацьбы з тыраніяй, што падважае «палітычны лад» сам у сабе і ў любой рэчаіснасці, асабліва імперска-расійскі, часткай якога з’яўляецца.

Дарэчы, па канонах сучаснага палітычнага парадку Беларусі, Дастаеўскі, Салжыніцын, Булгакаў, Зіноў’еў таксама экстрэмісты. І не вядома, што рабіць з Леніным і Марксам — яшчэ тыя рэвалюцыянеры-экстрэмісты, а Бакунін і Крапоткін? Бо менавіта іх вучні сёння, пры «новым парадку» сядзяць у вязніцах за барацьбу супраць сістэмы.

Глядзіце таксама

Прыгадаліся словы аднаго КДБіста падчас вобшукаў хіба ў рэдактараў «Нашай Нівы»: «Зачем вам столько книг». Хіба, хутка будзе выдадзены рэгламент пра колькасць і якасць кніг, якія можна мець у кватэры. І напэўна пад забарону падпадзе Рэй Брэдбэры са сваімі «451», услед за Оруэлам.

Сыходзячы з інтарэсаў новага палітычнага парадку, агульна навука і літаратура сама па сабе павінна разглядацца як экстрэмістычная, бо будзе імкнуцца да свайго вызвалення праз развіццё чалавека. Тым больш, што акрамя забаронаў «новы парадак» нічога не можа прапанаваць. Нічога. У ім няма творчага духу, як і ў той жа Масковіі, хіба толькі Газманаў і Груздзевы: тупей і слухай, слухай і тупей. Толькі так гэты парадак можа існаваць, бо толькі так можна выгадоўваць новыя вінцікі.

Але шрубкі «новага парадку» сваімі забаронамі робяць найвыдатнейшую рэч: яны папулярызуюць тых, каго забараняюць. Асабліва ў сучасную эпоху, калі немагчыма кнігі спаліць, ці зачыніць у сырым архіве. 

Зараз кожны беларус вывучыць на памяць вершы Дуніна-Марцінкевіча, шмат хто ўзгадае, што беларуская культура багатая такім цудоўным пісьменнікам-рэвалюцыянерам. 

Праз гады ўнукі тых, хто сёння забараняў творы і творцаў Беларусі будуць іх вывучаць, а настаўнікі распавядаць пра самадурствы «таго парадку» лукашэнкаўскіх часоў. Дзеці будуць здзіўляцца, што такое было магчыма, а таксама ганарыцца сваёй культурай і мовай, бо пакутамі яна ўзбагачаецца:

...Эй скажэце, добры людзі,

Што ужо на сьвеце будзе,

Ці то так судзіў Бог з намі

Гінуць век пад маскалямі?

Таксама дзякуючы «новаму парадку» і забаронам, якія ўздымаюць вагу беларускасці, будзе адбывацца дэрусіфікацыя культурнай і духоўнай прасторы.